Maria Lucia och Frida Hallqvist i köket.

Drömmer du om att gå ner i vikt snabbt? Gör då som Maria Lucia och gå ner 10 kilo på 12 veckor.

© Jakob Helbig

Bli slank och stark på 12 veckor

10 kilo på 12 veckor! Så mycket gick Maria Lucia ner genom att ändra livsstil och följa tränaren Frida Hallqvists effektiva program. Läs mer om förvandlingen och få både övningar och kostprinciper här – så att du kan följa efter i Maria Lucias fotspår.

6 januari 2017 av Frida Hallqvist & Inge Eriksen

Det har varit en cool resa

Längs vägen har Maria Lucia fått en helt ny kropp, lärt sig älska hård träning och att bara äta en portion.

– Det är så coolt att man med hjälp av ganska enkla träningsprogram och kostråd kan rycka upp sig så mycket och nästan helt transformera sin kropp, säger Maria Lucia om sin tid med sin PT Frida Hallqvist. Särskilt träningen har varit en tankeställare för den 32-åriga sångerskan.

– Det allra bästa har varit att jag har lärt mig att tycka så mycket om träningen. Jag älskar helt enkelt den här mjölksyrabaserade träningen som går på djupet och får mina muskler att darra. Jag älskar den mentala kampen när jag vinner över smärtan och för varje gång känner att jag blir starkare och bättre, säger hon.

Läs här vilken träningsform som Maria Lucia blev ett stort fan av. 

Medan Maria Lucia verkligen har njutit av träningen nästan varje gång var bootcampens kostprinciper en svårare utmaning.

– Det tuffaste har helt klart varit att vänja mig vid att äta nyttigt och näringsrikt. Det tog tid för min kropp och inte minst min hjärna att förstå att jag inte skulle proppa mig full till bristnings­gränsen, utan bara äta en portion, berättar Maria Lucia, som dock ändå har varit rätt disciplinerad.

– Från början beslutade jag mig för att jag inte skulle diskutera med mig själv om jag skulle träna eller inte, eller komma med dåliga undanflykter för varför jag bara "måste" äta något. Jag lade in mina träningar i kalendern, och jag hade en matplan – och den höll jag mig till! Och varje gång man har tränat och äter rätt så blir man stolt över sig själv, blir mentalt starkare och får styrka att fortsätta.

Maria Lucia har bantat flera gånger tidigare, och efteråt lagt på sig de flesta kilona igen, men den här gången är det annorlunda, känner hon.

– Den här kuren är en superbra start för att ändra sina vanor och skapa nya och nyttigare vanor. Det gör man inte på tolv veckor. Det tar tid, men det är viktigt att ta sig den tiden och få med sig själv i processen. För första gången har jag haft med mig själv mentalt och varit långt mer öppen för att lägga om min livsstil även nu när jag är klar med den här processen. Det är helt avgörande för om man ska kunna hålla den nya vikten eller om man ska trilla dit igen, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Sensekuren – slank med sunt förnuft


Här är kostprinciperna som Maria Lucia följde

  • 1600 kcal på sex måltider
    De många små måltiderna gör att du hela tiden känner dig på topp, både i energi- och blodsockernivå, så att du verkligen orkar med din träning.

Få koll på kalorierna med kaloritabellen.

  • Njut av din mat

    Din mat är en njutning både för din mage och dina ögon. Gör därför lite extra av tillagning och uppläggning.

Saknar du inspiration till sunda och spännande rätter som tillfredsställer både öga och gom?

  • Tänk i veckor istället för dagar

    Kroppen har olika behov från dag till dag. Vissa dagar äter du mer och andra dagar mindre. Du kan därför både låna eller spara några av dagens måltider, bara du ser till att summan stämmer när måltiderna läggs ihop över en hel vecka. När veckan är slut börjar du om från början och kan inte spara något.

  • Rena råvaror

    Välj rena råvaror som inte är processade så att du vet vad de innehåller.

Hitta världens 10 sundaste råvaror här.

  • Känn efter

    Det är viktigt att du känner efter hur du mår. Det är inte farligt att vara hungrig. Faktiskt är det bara nyttigt för kroppen att känna efter vad den behöver istället för att du bara ska stoppa i dig.

  • Dagliga rekommendationer
    Ät rejält med grönsaker till både lunch och kvällsmat. Försök få i dig 600 gram till ett kilo grönsaker per dag, men ät bara en frukt per dag. Drick ett stort glas vatten till varje måltid.

Få idéer till hur du kan smyga in mer grönsaker i vardagen.

Du kan läsa ännu mer om Maria Lucias viktminskning och få fler tips på hur du får en sundare livsstil i månadens magasin.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar