Strama upp magen på bara 8 veckor

Behöver magen en omgång träning? Gör då som vår coola testperson och träna och ät efter vårt 'platt mage' träningsprogram och kostplan. Du kommer att märka resultat på bara 8 veckor.

Kvinna gör magövning

MAGTRÄNING | Strama upp magen med magövningar, konditionsträning och kostjusteringar. Se övningarna i artikeln eller på videon här.

© Jakob Helbig

Drömmer du om en platt mage eller saknar du bara bra och effektiva magövningar för att strama upp magen? I det här 8 veckorsprogrammet ger vi dig de bästa magövningarna och ett träningsprogram, som stramar upp hela kroppen så att du får en stark mage. Du hittar också tips till att få träningen gjord och en 'plattare mage'-meny.

Följer du programmet i 8 veckor kommer du att märka resultat!

Platt mage träningsprogram

MAGTRÄNING | Klicka här för att komma till videon.

© I FORM

Träna med vår video

En stark mage är grunden till att ha en kropp som fungerar. Och det är som tur är inte svårt att träna den. Med I FORMs onlineträning får du bland annat träningsvideor som stärker magen. Du kan träna med videorna hemma eller utomhus.

GÅ TILL VIDEON

1 Bli av med magfettet med rätt kost och träning


Om ditt fett mest sätter sig på magen är det en bra idé att se över hela din livsstil. För om fettet sitter runt dina organ är det en tickande bomb för din hälsa, eftersom det ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes. Har du mycket fett på magen äter du troligen för mycket eller för onyttigt, men även andra faktorer kan spela in. Stress är en vanlig orsak eftersom stresshormonet kortisol både ökar din aptit och tendensen att spara fett på magen. Din matsmältning spelar också en viktig roll för magens utseende. Fungerar matsmältningen inte ordentligt och du inte regelbundet går på toaletten, kan du inte heller få en platt mage.

Sömn är en tredje faktor! Om du inte sover tillräckligt mycket kan det påverka din hormonbalans och öka aptiten trots att du inte är hungrig. Även åldern har betydelse för hur tajt eller platt din mage ser ut. För med åldern förändras muskelvävnaden och blir slappare. Det är därför otroligt viktigt att stärka bålen för att magen ska bli plattare. Stärkande magövningar håller inälvorna på plats och därmed slipper du få en mage som hänger ut.

Se vår testpersons fantastiska resultat

2 Platt mage träningsprogram


Platt mage – magövning
© Jakob Helbig

Magövningar: Sittande armsträckning

Du behöver: En kudde, en träningsboll eller en rullad matta för att stötta din länd.

  • Sitt med böjda ben och sträckta armar.
  • Andas ut, spänn magen, luta dig tillbaka och sträck armarna mot taket utan att slappna av i magmusklerna så att magen hänger ut. Ju längre du lutar dig bakåt, desto tuffare blir övningen. I den sista repetitionen pulsar du bakåt med armarna 12 gånger i små rörelser.

Antal repetitioner: 3 set med 12 repetitioner + 12 pulsrörelser.

Platt mage – magövning
© Jakob Helbig

Magövningar: Tådipp

Du behöver: Ett skönt underlag

  • Lägg dig på ryggen och böj båda benen i 90 graders vinkel. Sträck båda armarna rakt upp.
  • Andas in, dippa en tå ner mot golvet och sänk samtidigt motsatt arm ner mot golvet. Andas ut och dra sedan upp benet och armen igen. Repetera med motsatt ben och arm.

Antal repetitioner: 3 set med 12 repetitioner på varje ben.

Platt mage – magövning
© Jakob Helbig

Magövningar: Vaggande planka

Du behöver: Ett skönt underlag

  • Stå i plankan och spänn magen. Vagga fram och tillbaka med kroppen med lugna rörelser så att du verkligen utmanar magmusklerna.
  • Varje gång du vaggar en gång fram och tillbaka är en repetition.

Antal repetitioner: 3 set med 12 repetitioner.

3 Träningsprogram för platt mage på video


Se en kort version av träningsprogrammet i videon nedan. Kom ihåg att du kan hitta hela träningsprogrammet på video här.

4 Guide till träningsprogrammet


5 5 kostråd: Så här ska du äta för att få ut maximalt av programmet


Avokado- toast med spegelägg
© wichmann+bendtsen

Ät mycket protein

Ät mer av proteinkällor som ägg, fisk, kyckling, kalkon, kvarg och keso.

Squash och platt mage
© I FORM

Undvik stärkelse

Undvik stärkelse som pasta, ris, potatis, bröd, havregryn och socker.

TIPS! Ersätt den vita pastan mot grönsakspasta – det är både nyttigt och mättande.

Massor av grönsaker
© iStock

Kom ihåg grönsakerna

Ät 500–1 000 gram grönsaker varje dag och max en frukt. Ät lite fett till.

Platt mage – mjölk
© iStock

Undvik feta mejeriprodukter

Begränsa ditt intag av feta mejeriprodukter som ost, grädde och standardmjölk.

Platt-mage – vann
© iStock

Vatten, vatten och åter vatten

Drick rikligt med vatten. Gärna 2-3 liter varje dag.

6 Så här klarade I FORMs testperson sig


Före- och efterbilder av magvalk

FÖRE – EFTERBILDER: "Det krävs tid och planering. Men det är det värt när jag vid femtiden fortfarande har energi utan något sötsug."

© Jakob Helbig

Line, 35 år, gick upp 25 kilo under sin graviditet. Med hjälp av träning, sockerstopp och ingen stärkelse blev magen platt och stark igen

Se Lines kroppsmått före och efter

Se Lines kroppsmått före och efter

Före

Vikt: 76,7 kg

Fett%: 37,5

Midja: 86 cm

Efter

Vikt: 66 kg

Fett%: 30,4

Midja: 71 cm

Se hur mycket Line förbättrade sin styrka

Se hur mycket Line förbättrade sin styrka

Före

Plankan: 1:50 min (på knä)

Efter

Plankan: 2:10 min (på sträckta ben)

Kom i mål med din träning på ett roligt och enkelt sätt

Med I FORMs träningsuniversum är du garanterad resultat. Som prenumerant får du bland annat träningsvideor, som är enkla att följa med i.

  • Spela upp träningsvideorna på din telefon utomhus, eller casta dem till tv-skärmen så att du kan ge järnet i vardagsrummet.
  • Bestäm själv hur mycket och hur länge du vill träna från gång till gång.
  • Välj mellan olika nivåer - det finns träningsprogram för alla.

Få tillgång till alla de populära träningsprogrammen med en digital prenumeration på I FORM: Endast 79 kr/månad.

Testa 2 veckor för 0 kronor

    Newsletter background