Räkna ut din fettfördelning

För mycket fett runt midjan är skadligt för hälsan. Däremot får höfterna gärna vara runda. Här kan du räkna ut förhållandet mellan omkretsen kring din midja och dina höfter.

Avslöja fettfördelningen

För mycket fett runt midjan är skadligt för hälsan. Det har bevisats i flera studier och den främsta hälsoorsaken till att magen bör hållas smal. Däremot får höfterna gärna vara runda. Forskning har nämligen visat att fettet på höfter och rumpa faktiskt kan vara hälsofrämjande. Målet för en hälsosam fettfördelning är därför att ha störst skillnad mellan midja och höft. Här kan du räkna ut förhållandet mellan omkretsen kring din midja och dina höfter.

Midjemåttet:
Definieras som omkretsen precis mitt emellan det nedersta revbenet och den övre delen av höftkammen.

Höftmåttet:
Definieras som omkretsen kring det bredaste delen av baken.

Resultat
THR ska ligga under 0,8 för kvinnor och under 1,0 för män. Högre siffror betyder att det finns för mycket fett kring magen.

Räkna ut fettfördelning

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background