Du vill sänka ditt blodtryck

Ät klokt enligt DASH.

Kost

Du gör klokast i att äta efter den så kallade DASH-dieten, som enligt många kan sänka ditt blodtryck lika effektivt som blodtrycksmedicin. Effekten visar sig redan efter 14 dagar.

Vad ska blodtrycket helst vara? Kolla blodtryckstabellen och få svar!

DASH-dieten innehåller massor av grönsaker, frukt, bär, fettfattiga mejeriprodukter, fullkornsprodukter, fisk, fågel och nötter och kräver i gengäld att du skär ner på salt, rött kött och sötsaker.

Kosten har ännu bättre effekt om du samtidigt ser till att få motion samt går ner överflödiga kilon. Motion kan dock också sänka blodtrycket om du tränar regelbundet – och någorlunda hårt.

GUIDE: Så använder du en blodtrycksmätare hemma

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background