Kvinna gör en smoothie av grönsaker
Börja dagen med en grön smoothie

Med rätt grönsaksstrategi är det enkelt att äta (och dricka) 1 kilo grönsaker om dagen.

© iStock

15 tips som ger dig mer grönsaker

Det behöver inte vara svårt att äta mer grönsaker. Här får du 15 enkla tips som fyller dina dagar med grönsaker.

14 augusti 2018 av Martin Kreutzer

Så får du i dig fler grönsaker

Vill du gärna äta mer grönt till vardags och kanske prova grönsakskuren? Då kan du hitta 15 enkla tips för att äta mer grönsaker här.


1. Hacka stora portioner

Tänk stordrift och låt köks­maskinen jobba sig igenom flera dagars ranson när du väl satt igång. Lägg i plastlådor och ställ i kylen så sparar du tid kommande dagar.


2. Lägg grönsaker i dina rätter

Till exempel i köttfärs­sås, potatismos, köttbullar, gryträtter, omelett, pastarätter och på pizzan.

Så lagar du pizza med blomkålsbotten


3. Storhandla 

Du sparar pengar och säkerställer ett bra lager genom att köpa massor av grönsaker på en gång. Sätt av en timme för att förbereda allt det gröna för kommande dagar. 


4. Frysta grönsaker är okej

Orkar du inte hacka själv är det inget som hindrar att du använder frysta grönsaker. En påse wokgrönsaker är en blixtsnabb väg till ett nyttigt kvällsmål.


5. Köp en spiralizer

Så kan du på nolltid göra läcker grönsaksspaghetti och dekorativa strimlor för salladen. 

Spiralizer
Med en spiralizer kan du enkelt byta ut din vanliga pasta mot grön.

Just nu får du en spiralizer när du beställer 3 nummer av I FORM. Priset är ENDAST 99 kr + 49,50 i porto (totalt 148,50 kr)! 

© Jakob Helbig

6. Etablera fasta gröna regler

Till exempel att äta grönsaker eller frukt till varje måltid. Ha som mål att du ska äta minst en bit frukt eller grönsaker till varje mellanmål – och två-tre bitar till varje huvudmål.


7. Starta dagen med en smoothie

... eller njut av en när du kommer hem från jobbet. Frukt och grönsaker som mixas ihop är ett enkelt sätt att få i sig en rejäl del av kiloberget. 

Prova en av våra många läskande smoothies


8. Förvara råvarorna optimalt

Gärna i en lufttät behållare med en fuktig bit hushållspapper i behållarens topp och botten och kanske lite citronsaft så att de hackade råvarorna inte blir bruna. 

 

9. Gör soppor och långkok, där du blandar i grönsaker. 

På det viset får du med stora mängder och värmebehandlingen gör dem också mer magvänliga. Lägg till exempel i räkor eller kyckling för att öka mättnadskänslan.

I FORM älskar soppa och här hittar du ett hav av sunda och läckra grönsakssoppor


10. Gör det enkelt att äta frukt och grönsaker

Ställ fram frukt i skålar, ha hackade grönsaker färdiga i kylen, köp färdigblandade sallader och fyll frysen med lättanvända grönsaker.

Grönsaksstavar
Sunda snacks

Kurrar magen vid kl. 15? Ät då ett litet mellanmål. Här får du inspiration till sunda och gröna snacks. 

© iStock

11. Ha med dig grönsaker i väskan

Köp färdiga snacksgrönsaker eller gör dina egna små påsar/burkar med till exempel gurkstavar, morötter och rädisor.


12. Gör grönsaksfrittar i stället för pommes frites

Tänk i allmänhet på hur du kan ersätta/komplettera klassiska källor till stärkelse med grönsaker. Riv till exempel blomkål till blomkålsris, ersätt potatis med rotfrukter, och blanda gröna bönor i pastan.

De här 4 nyttiga råvarorna kan ersätta potatis


13. Prova nya recept

Även den mest motiverade insatsen strandar om du ska tugga dig igenom samma sallad varje dag. Ha som mål att utöka din repertoar med två–tre recept i veckan. Hämta inspiration på iform.se.

Här kan du hitta inspiration till sunda rätter och hjälp för att sätta ihop veckans matplan


14. För dagbok

Det kan vara svårt att komma ihåg hur mycket grönsaker som du får i dig under dagen. Försök att i ett par dagar skriva ned hur mycket du äter så du har koll på hur mycket grönsaker du egentligen får i dig.


15. Gör dressingar, pesto och dipp

Gör dressingar, pesto och dipp, som gör det läckert att äta stora portioner sallad och snacks­grönsaker.

Dippa din mat i gröna pestos och dipper


Grönsaker kan så mycket mer än att bara ingå i en sallad. Här får du mer inspiration till hur du smyger in olika grönsager i varje måltid.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar