Ingefära
Ingefära

Den lilla roten kan uträtta små mirakel i din kropp. Allra sundast är ingefäran rå.

© iStock

Vad är ingefära bra för?

Ingefära motverkar inflammation, illamående, artros och ömma muskler samt sänker ditt blodtryck och stärker ditt immunförsvar. Se alla sunda effekter här – och få svar på hur du bäst tillagar och gör i ordning ingefära.

29 januari 2018 av Inge Eriksen
 
Ingefära är supersunt. Men vad är ingefära egentligen bra för? Hur äter man färsk ingefära? Och hur mycket ingefära kan man äta om dagen? Få svar på alla dina frågor om ingefära här.

Frågor och svar om ingefära

 

Vad är ingefära?

Ingefära är en växt som har använts i tusentals år i Indien och Kina. Roten används oftast som krydda i mat, men de senaste åren har även ingefärsshots blivit populära. 

Vad är ingefära bra för?

Ingefära dämpar inflammation

Forskning har slagit fast att ingefära är en av de mest antiinflammatoriska råvarorna som finns. Det betyder att ingefära är mycket bra på att motverka inflammationer i din kropp. Det är ingefärans skyhöga innehåll av gingeroler, växtämnen, som verkar effektivt mot inflammation.

Ingefära motverkar illamående

Flera stora studier har dokumenterat att ingefära är effektivt mot illamående, oavsett om den beror på sjösjuka, åksjuka, baksmälla eller eller cellgiftsbehandling. Effekten beror på att ingefära hämmar serotonin-receptorerna, som påverkar centrumet för illamående i hjärnan, och påverkar dina nervbanor i tarmarna.

Ingefära stärker ditt immunförsvar

Ingefära stärker ditt immunförsvar så att det blir bättre på att bekämpa virus som angriper kroppen, t ex förkylningsvirus. Du behöver dock komma upp i omkring 5 gram om dagen för att få effekt och vanligen det dubbla om du får i dig ingefära via shots.

Ingefära motverkar artros

Ingefärsextrakt har visat sig motverka stelhet och smärtor hos patienter med artros i knän och höfter. Främst är det gingerolerna, som motverkar inflammation i kroppen, som kan ta åt sig äran för effekten.

Ingefära sänker blodtrycket

Ingefära är rik på kalium som ökar blodtillförseln till huden. Därmed sänks blodtrycket i kroppen, vilket minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar.

Ingefära lindrar ömma muskler

Tränar du hårt och har ofta ömma muskler kan du med fördel äta ingefära. Studier visar nämligen att ingefära kan lindra muskelömhet efter träning. Återigen är det gingerolerna som motverkar den inflammation som kan uppstå i kroppen efter ett hårt träningspass.

Hur äter man ingefära?

Du får mest utbyta av ingefäran om du äter den rå som den är. Du kan t ex riva den och lägga den i dina smoothies, juicer, morgonyoghurt eller i saften från en färskpressad apelsin. 

Du kan också äta ingefära i skivor till sushi, stoppa den i soppor eller lägga den finhackad i wokrätter. 

Ingefära lämpar sig också att använda finriven i marinader till kött, eftersom ingefära innehåller ett enzym som gör köttet mört. 

Du kan också koka ingefäran och använda den i ingefärsshots som är mycket populära. Tänk bara på att du halverar effekten av ingefäran när du kokar den.

Hitta recept med ingefära här.

Kan man äta skalet på ingefära?

Du kan absolut äta det ljusbruna skalet men det finns ingen anledning till det. I motsats till många andra frukter så innehåller skalet inga nämnvärda hälsofördelar. Skala gärna ingefärsroten med en tesked, då skalar du mycket tunt och sparar så mycket som möjligt av den nyttiga roten.

Vill du gärna använda skalet så tvätta roten innan och skrubba med en grönsaksborste i alla små skrymslen och vrår, så du slipper smuts, virus och bakterier.

Kan jag frysa ingefära?

Ja, du kan frysa ingefära om du har köpt en stor mängd. Skala ingefäran innan och riv den först när den har tinat igen.

Hur gör man ingefärsshot?

Så gör du ingefärsshot: Skrubba ingefäran noga och skär den i tunna skivor. Lägg dem i en gryta med 1,5 l vatten och låt sjuda i 45 minuter. Låt därefter ingefäran dra i 45 minuter i vattnet innan du silar allt. Tillsätt lite honung plus saften från 1–2 citroner och ställ svalt.

Hitta fler recept på ingefärsshots här

 

Kan man äta för mycket ingefära?

I de flesta studier har forskarna givit deltagarna 500–1000 mg torkat pulver motsvarande 2–4 gram färsk ingefära. Det betyder inte att du inte kan äta mer, men överdriv inte.

Vid ett extremt högt intag under flera veckor kan ingefära potentiellt vara skadlig. Överdosering kan leda till uppblåst mage, diarré, halsbränna, ostabilt blodtryck och blodsocker samt en ökad tendens till blödningar. Yttersta konsekvensen, som man har sett på försöksdjur, är att det kan utvecklas cancertumörer. 

Det finns inte många riskanalyser, men baserat på försök med råttor har forskare kunnat konstatera att mängder på 10–15 gram dagligen kan anses vara helt harmlösa för vuxna. 10–15 gram ingefära motsvarar – i rivet tillstånd – en rågad tesked. 

Vissa forskare, bland annat från University of Maryland, är dock något mer konservativa och rekommenderar en gräns på 4 gram om dagen. Även de mest försiktiga forskarna ser dock inga problem med att överskrida gränsvärdena vid enskilda tillfällen, men avråder från att äta stora mängder dagar i sträck.

Det har dock också betydelse hur du äter ingefära. Medan du via pulver, kapslar, tabletter och mixad ingefära får i dig precis hela roten, blir mängden mindre när du kokar din ingefära eller kör den i en juicemaskin.

Oavsett vad så bör gravida och barn hålla nere intaget för säkerhets skull. University of Maryland sätter gränsen på 1 gram dagligen för gravida, och avråder helt från ingefära för barn under två år.

Patienter som äter blodförtunnande medel bör prata med sina läkare innan de äter ingefära i större mängder. 

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar