Broccoli

Broccoli är troligen den grönsak som har störst potential när det gäller att förebygga cancer.

Dels innehåller broccoli många cancerförebyggande växtämnen, som kål generellt innehåller, dels innehåller den imponerande mängder folsyra.

Folsyra kan förebygga hjärtsjukdom och bröstcancer precis som i blomkål. Innehållet av C-vitamin är också skyhögt, och det krävs inte mer än cirka 50 gram broccoli för att täcka det rekommenderade dagsbehovet.

Så smakar den bäst

Du kan riva kålen fint och blanda den med en mild surmjölksprodukt utrörd med vitlök. Ät den gärna i sallader tillsammans med paranötter. De innehåller mycket selen som plussar på broccolins styrka – i provrör med mer än 10 gånger!

Har du provat vår broccolisallad med bacon, rödlök och fetaost? Den är supergod!

LÄS OCKSA: Grönkål – nyttigare blad finns inte

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background