Broccoli

Broccoli är troligen den grönsak som har störst potential när det gäller att förebygga cancer.

Dels innehåller broccoli många cancerförebyggande växtämnen, som kål generellt innehåller, dels innehåller den imponerande mängder folsyra.

Folsyra kan förebygga hjärtsjukdom och bröstcancer precis som i blomkål. Innehållet av C-vitamin är också skyhögt, och det krävs inte mer än cirka 50 gram broccoli för att täcka det rekommenderade dagsbehovet.

Så smakar den bäst

Du kan riva kålen fint och blanda den med en mild surmjölksprodukt utrörd med vitlök. Ät den gärna i sallader tillsammans med paranötter. De innehåller mycket selen som plussar på broccolins styrka – i provrör med mer än 10 gånger!

Har du provat vår broccolisallad med bacon, rödlök och fetaost? Den är supergod!

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background