Kostfibrer

Kostfibrer skyddar mot en rad sjukdomar och bidrar till en bra balans i tarmarna. Men hur mycket kostfibrer behöver du varje dag? Och i vilka råvaror kan du hitta kostfibrer? Få svaret här.

Råvaror med kostfibrer

RÅVAROR MED KOSTFIBRER Varför är det viktigt för dig att äta råvaror som innehåller kostfibrer? Få svaret här.

© iStock

Vad är kostfibrer?

Egentligen är de en undergrupp av kolhydrater, men kostfibrer skiljer sig från dessa genom att vara mer eller mindre osmältbara.

Du får därför inte en massa bränsle från dem. I gengäld gör de här växtresterna, som ger frukt, grönsaker och korn struktur, mycket annan nytta i kroppen.

Varför behöver jag kostfibrer?

Både hjärt- och cancerforskare tycker mycket om fibrer eftersom ett högt intag sänker risken för vissa cancerformer och gynnar kolesterolvärdet.

Fibrerna bidrar också till mättnad, men det är i tarmen som de på allvar hjälper din hälsa. Tarmens goda bakterier får näring av fibrerna och förökar sig så att du blir friskare inifrån.

Fibrerna bidrar också till en bättre matsmältning genom att mjukgöra tarminnehållet och sätta igång tarmens rörelser.

Är kostfibrer särskilt viktiga vid någon viss tidpunkt?

Om du fördelar kostfibrerna jämnt över dagens måltider säkerställer du att det hela tiden finns fibrer i tarmarna.

Det gynnar tarmfloran och är mer behagligt än att äta enorma mängder fibrer i ett mål.

Hur mycket fibrer behöver jag?

Forskare menar att det är bra att äta så mycket fibrer som möjligt. Cirka 30–35 gram om dagen lyder rådet, men i genomsnitt får vi bara i oss omkring 20 gram.

Det finns många olika kostfibrer så försök äta många olika fibertyper varje dag.

Vilka råvaror ger mig kostfibrer?

Växtriket är den enda källan till kostfibrer, medan kött, fisk, fågel och mejeriprodukter helt saknar ämnet.

Frukt, grönsaker, korn och nötter är några utmärkta källor: