Linser och bönor i glasburkar
Baljväxter är bra källor till protein –

oavsett om du har blötlagt dem själv eller inte.

© iStock

Är baljväxter på burk lika nyttiga?

Baljväxter på burk kan spara dig tid medan baljväxter du själv lägger i blöt oftast är billigare. Men är det någon näringsmässig skillnad?

11 januari 2021 av Amalie Langballe


Står du i din lokala matbutik och är frestad att välja genvägen att köpa bönor och linser på burk ska du slå till! Det är ingen nämnvärd skillnad på de baljväxter du lägger i blöt och kokar själv och de du köper färdigkokta – förutom priset då, som är något högre för burkvarianterna. 

Undantaget rent smakmässigt är kikärter, om du ska laga falafel. Då är det bättre att själv blöt lägga kikärterna så att du får önskad konsistens. 

Det är också värt att väga in hur tiden som du sparar med att köpa burkbönor. Bönor ska blötläggas över natten, men många linser ska kokas i en halvtimme till en timme. Är du osäker på vilka baljväxter som behöver blötläggas och vilka som bara ska kokas, har vi gjort en liten guide här nedanför.

TIPS! Det är bra att komma ihåg att baljväxter på burk ofta ligger i en lag som är rik- ligt saltad, så håll igen med saltet när du tillagar dem.


Tillagning av baljväxter

De här bönorna ska stå över natten:

  • Kidneybönor

  • Kikärter

  • Vita bönor
  • Stora vita bönor

  • Borlottibönor

  • Bruna bönor


De här bönorna ska "bara" kokas:

  • Röda linser

  • Gröna linser

  • Belugalinser

Artikeln publicerades i I FORM nr 16/2020

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

Vilken är din favoritfrukt?

I FORM tipsar