Är baljväxter på burk lika nyttiga?

Baljväxter på burk kan spara dig tid medan baljväxter du själv lägger i blöt oftast är billigare. Men är det någon näringsmässig skillnad?

Linser och bönor i glasburkar

BALJVÄXTER ÄR BRA KÄLLOR TILL PROTEIN – oavsett om du har blötlagt dem själv eller inte.

© iStock

Står du i din lokala matbutik och är frestad att välja genvägen att köpa bönor och linser på burk ska du slå till! Det är ingen nämnvärd skillnad på de baljväxter du lägger i blöt och kokar själv och de du köper färdigkokta – förutom priset då, som är något högre för burkvarianterna.

Undantaget rent smakmässigt är kikärter, om du ska laga falafel. Då är det bättre att själv blöt lägga kikärterna så att du får önskad konsistens.

Det är också värt att väga in hur tiden som du sparar med att köpa burkbönor. Bönor ska blötläggas över natten, men många linser ska kokas i en halvtimme till en timme. Är du osäker på vilka baljväxter som behöver blötläggas och vilka som bara ska kokas, har vi gjort en liten guide här nedanför.

TIPS! Det är bra att komma ihåg att baljväxter på burk ofta ligger i en lag som är rik- ligt saltad, så håll igen med saltet när du tillagar dem.

Artikeln publicerades i I FORM nr 16/2020

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background