Kvinna sover.

Lägg dig till rätta med ryggraden i en naturlig vinkel. 

Så mycket ska du sova när du tränar

Visste du att din nattsömn är avgörande för din träning? Få förklaringen här.

30 juni 2017 av Maria Albøg Jespersen

Så mycket sömn behöver du när du tränar

En bra nattsömn är avgörande både för din allmänna hälsa och ditt humör, men även för din träning. Du får inte alls ut lika mycket av dina ansträngningar om du inte också prioriterar din sömn. Hur mycket du behöver sova kan man dock inte säga exakt. En tumregel är att du har fått tillräckligt mycket sömn om du känner dig utvilad när du vaknar och den känslan håller i sig under hela dagen. 

Kolla här om du får tillräckligt med sömn.

Här under kan du läsa om varför en god nattsömn är så viktig för din träning, både fysiskt och mentalt.

En god nattsömn

… gör dig mer motiverad

Din sömn påverkar din energinivå och därmed din lust att sticka ut och träna.

… gör att kroppen återhämtar sig

När du sover kan kroppen återuppbygga och reparera sig själv.

… gör att du kan förbättra dig

Din kondition är beroende av dina lungor och din andnings­muskulatur som byggs upp när du sover..

Sover du för dåligt? Här hittar du tips och råd om hur du får en god nattsömn.

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar