6 råd för att leva bättre med kroniska smärtor

Kroniska smärtor kan gå ut över livskvaliteten. Trots att du varken kan tänka bort eller ignorera smärtorna, finns det saker du kan göra för att öka glädjen i ditt liv.

Kvinna håller sig på ländryggen, kroniska smärtor

KRONISKA SMÄRTOR — kan vara allt från migrän till ryggsmärtor.

© iStock

Smärtor kallas för kroniska när de pågår under minst sex månader, på ett eller flera ställen i kroppen. Det kan vara där hela tiden, eller vara återvändande. De vanligaste kroniska smärtorna kommer på grund av belastning av leder som knän och höfter, och ryggsmärtor och smärtor i axlar och nacke är också väldigt vanliga.

Vetenskapen har inga tydliga svar på varför vissa människor får kroniska smärtor, medan andra inte får det, men experter menar att gener kan spela in och göra vissa människor mer mottagliga än andra. Oavsett orsak kan det gå ut över livskvaliteten att leva med att kroppen konstant värker

Är du anhörig till någon med kroniska smärtor? Här är tre goda råd.

Hjälper att acceptera smärtorna

Som tur är finns det flera sätt att hantera livet när du är drabbad av kroniska smärtor. Forskning visar att det gör skillnad att acceptera att livet ser annorlunda ut än förut. Även om det kan vara ett surt äpple att bita i för många.

“När jag säger till patienter att de måste acceptera att de har kroniska smärtor, så himlar många med ögonen och lägger armarna i kors. Det kan verka enormt provocerande att be människor att acceptera motgång, men det är välment”, säger psykolog Carsten Simonsen, som arbetar med klienter med kroniska smärtor

“Det är naturligt att vilka kämpa emot smärtorna, men de är ju inuti dig, så att slåss mot smärtorna är samma sak som att slåss mot sig själv. Vi har en förväntan om att smärtorna kan behandlas, men medicinen och behandlingarna mot kroniska smärtor är begränsade. Vissa behandlingar funkar en del av tiden och ibland finns det ingenting som hjälper. Acceptans är inte samma sak som att tycka om sin situation. Men när vi är villiga att leva med smärtorna och erkänna att det här är vår lott, kan vi se över livet och säga: Okej... och vad vill jag mer att min tillvaro ska innehålla?”, säger han.

Psykologens 6 råd till dig som lever med kroniska smärtor

Börja med acceptans

Försök se nyktert på situationen, och erkänn att du kanske inte kan bli den samma förr. Det kan vara svårt, men därifrån kan du börja att lära känna dig själv i den nya versionen. Du kan troligen göra några av de samma sakerna som förut, ibland i alla fall. Den acceptansen kan hjälpa dig på vägen till att ta reda på vad du vill prioritera just nu.

Tänk i kvalitet

Bli bra på att hushålla med dina krafter. Blir du snabbare trött vid födelsedagar och fester, så försök att göra dig redo innan. Låt inte energi gå åt till småprat, för det kan vara svårt att lyssna på när du samtidigt har ont. Så säg det du vill och fråga om det du vill veta så att du får ut något av samtalet. Då använder du din energi effektivt och kan gå hem och känna att du har fått ut något av dagen.

Var närvarande

Rikta din uppmärksamhet mot nuet, och var närvarande snarare än att fundera på hur du skulle vilja må eller uppehålla dig vid tankar på dåtid och framtid. Vad är du intresserad av? Vem blir du glad av att tillbringa tid med? Hitta tankar och saker som stimulerar hjärnan, och som kan konkurrera med smärtan och och var närvarande i de ögonblicken.

Förtydliga dina viktigaste värderingar

Saknar du det sociala på en arbetsplats för att du inte längre klarar av att ha ett jobb? Leta upp gemenskap på andra platser där du hittar mening och värde. Se det som en kvalitetssäkring av ditt liv att hitta in till dina värden och börja att ta aktiva, konkreta steg som styr ditt liv i riktningen mot det som är värdefull för dig.

Ge smärtan plats

Mindfulness kan hjälpa till att ta emot och acceptera smärtorna. Genom att visualisera och beskriva smärtan och ge den en färg, vikt och temperatur kan du avgränsa den bättre och göra plats för den. Att arbeta med andningen kan också vara ett effektivt sätt att andas “in i” smärtan och ge den plats för att finnas där.

Var aktiv

Det är viktigt att du håller dig fysiskt aktiv. Om du inte använder kroppen så reduceras muskelmassan och det kan ge dig ännu fler smärtor. Kroppens instinktiva reaktion på motion när du har ont är: “Sluta nu, och vila!” Den vill inte utsätta sig för ytterligare en risk. Men det är nödvändigt att hitta sätt att röra sig på för att undvika att smärtorna blir fler och värre. Rör dig gärna långsamt, t ex genom promenader eller tai-chi, där du gör klart för armar och ben att de fortfarande ska användas. Räta ut fingrarna, dra axlarna bakåt – allting med lugna, kontrollerade rörelser. Undvik att sitta still och falla ihop i kroppen.

Källa: Carsten Simonsen, psykolog

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background