Säng i sovrum
Skapa den bästa sängen

Du tillbringar en tredjedel av ditt liv i sängen, så det är viktigt att den passar dig och dina behov. 

© iStock

Guide – så väljer du rätt säng

Vaknar du ofta med smärta i rygg och nacke? Eller går runt med känslan av att aldrig vara utvilad? Det kan bero på din säng. Sängen har stor inverkan på din nattsömn. Vi guidar dig genom sängdjungeln!

25 mars 2020 av Karen Vedel & Marie Wium
 

Hur väljer jag rätt säng?

Kanske har du vänner som har en säng de älskar. Men det kan du inte gå efter när du ska köpa ny säng. För ingen kan köpa en säng utifrån någon annans erfarenheter. 

En säng måste väljas noggrant utifrån ägarens kroppstyp, behov av fasthet och inte minst vad som känns skönt. Det är alltså av största vikt att du själv går till butiken och provar ut en variant som funkar för din kropp. Det finns massor av olika typer och modeller

Näthandel är inte att föredra, utan här krävs noggrann research inklusive testning av både säng och madrass. Och nej, du kan inte överlåta köpa till en partner – alla som ska sova i sängen behöver provligga den.

LÄS OCKSÅ: Så här vet du om du får tillräckligt med djupsömn

 

Varför ska jag ha en bra säng?

Sömn är viktiga saker. När du sover återhämtar sig kroppen, både fysiskt och mentalt. När din kropp får de optimala förutsättningarna för att sova gott funkar de livsviktiga processerna bäst. 

Kroppen varvar ner, blodtrycket och pulsen sjunker och musklerna slappnar av. Samtidigt lagras minnen och ny kunskap och nya intryck bearbetas. Kroppens immunsystem aktiveras och viktiga hormoner bildas. Samtidigt minskar produktionen av stresshormoner. När du vaknar utvilad är kroppen som ny och redo för en ny dag. 

Om du däremot slår upp ögonen och känner att du har låg energinivå eller är öm i nacke och ländrygg, bör du ta tänka över din sovplats. Istället för att ta en dubbel espresso eller boka in dig hos sjukgymnasten kan du fundera över när du bytte säng sist?

TESTA DIG SJÄLV: Hur mycket sömn behöver du?

Kvinna som sover i en säng
© iStock Rätt säng

Det är viktigt att välja en säng som passar till dig och dina behov. Det skapar de bästa förutsättningarna för att vakna upp utvilad. 

 

Hur ligger jag rätt i min säng?

Nyckeln till god sovkomfort är en rak rygg. De två sakerna du behöver checka av för att säkerställa det, är madrassens fasthet och kuddens utforming. 

Du ska varken sjunka för djupt ner i madrassen, eller ligga helt ovanpå. Vilken höjd kudden ska ha beror på madrassen och sovpositionen. 

Kudden ska lyfta huvudet tillräckligt högt för att ryggraden ska bli rak. 

TIPS: Är ni två, med olika kroppstyp, som ska sova i sängen, så välj en madrass med individuell fasthet på de olika sidorna

För hård madrass
Med en för hård madrass blir trycket för stort på axlar och höfter eftersom de inte kan sjunka ner. Ryggraden hamnar i en onaturlig ställning som kan orsaka ryggproblem.
För mjuk madrass
Med en för mjuk madrass sjunker kroppen ner för mycket i madrassen, vilket böjer ryggraden. Även det kan leda till ryggproblem.
Lagom fasthet
Med rätt fasthet för din kropp sjunker du ner lagom mycket. När du ligger på sidan och ryggraden från nacken ner till rumpan går i en rak linje så ligger du ergonomiskt rätt. Det är avgörande för såväl sömn som välbefinnande.
 

Hur bygger jag upp min säng bäst? 

Välj en säng 

Det finns tre sängtyper. 

  • Ramsäng är en resårbotten med inbyggd träram och med påmonterade ben.
  • Kontinentalsäng är en säng som består av flera lager, oftast en ramsäng med en resårmadrass ovanpå. 

  • Ställbar säng/Hissäng är en säng som kan höjas och sänkas i båda ändarna. Välj den typ som faller dig i smaken. Undantaget är om du har ryggproblem, då är en ställbar säng det bästa alternativet.

TIPS: När du testar sängar i butik, så lägg dig i den ställning som du brukar ligga i när du somnar. De allra flesta sover på sidan.

Hissäng
© iStock

Med en hissäng har du möjlighet att höja och sänka madrassen i båda ändarna med en fjärrkontroll. Det gör det enkelt att ligga i den sovställning som är skön för dig.  

 

Varför är en hissäng bra om du har ryggproblem?

En hissäng har en del ergonomiska fördelar och möjligheter i förhållande till en vanlig säng som kan vara bra och hjälpsamt om du har problem med ryggen. 

Det kan bland annat avlasta ryggen och få den att slappna av, om du höjer fotänden. 

Om du vill sitta upp i sängen och till exempel läsa en bok, är det också bra för ryggen om du kan höja huvudet via sängen, istället för att sitta upp mot väggen. 

Med en hissäng kan du alltså kontrollera delar av sängen själv, och därmed vara säker på att du alltid sitter eller ligger i den bästa ställningen för din rygg. 

 

Välj madrass till din säng

Om du har begränsad budget bör du prioritera madrassen. Det är den som har huvudrollen när det gäller att avlasta din kropp. Det finns två typer: med eller utan fjädrar. 

  • En fjäderfri madrass är antingen tillverkad av latex eller viskoelastiskt material som Tempur, med så kallad minneseffekt, som anpassar sig efter din kroppsvikt. De kroppsdelar som belastar madrassen mest sjunker ner så att ryggraden hålls rak. Det känns mjukt att ligga på, och ger bra stöd för ryggen. Om ryggvärk inte är ditt problem, utan snarare att du blir för varm, bör du välja en latexmadrass. 
  • Fjädermadrassen däremot, är det bästa alternativet för att justera trycket över sängen, eftersom du kan anpassa fjädrarnas hårdhet efter var tyngdpunkten ligger, vilket vanligtvis skiljer sig åt för män respektive kvinnor. 

 

Välj bäddmadrass till din säng 

En bäddmadrass placeras ovanpå själva resårmadrassen för att finjustera stödet. Ju tjockare lager du lägger på sängen, desto mindre blir effekten av den. Sängar av sämre kvalitet är ofta utrustade med tjocka bäddmadrasser för att kamouflera dålig fjädring. 

Välj hellre en bas av bra kvalitet och köp en bäddmadrass på 6–8 cm.


TIPS

En bäddmadrass förlänger sängens livsstid, eftersom du kan byta ut den efter 5–6 år. En säng kan hålla i 12-15 år.


 

Välj en bra kudde till din säng

Kudden är extremt viktig för att din kropp ska kunna slappna av. 

Den ska fylla hålrummet som uppstår mellan madrassen och huvudet när du ligger ner. De flesta sover på sidan, och det är den ställning där hålrummet blir störst. Det kräver en kudde i rätt höjd för att avlasta huvud, nacke och axlar. 

Används din axelbredd som måttstock: Breda axlar kräver en högre kudde än smala. 

En så kallad ergonomisk kudde är bäst. De finns i latex eller skum, som bibehåller formen till skillnad från till exempel dun som lätt klumpar ihop sig. Även kudden är en smaksak – testa ut en som får dig att längta till sängen.

Här kan du se hur du ligger korrekt på din kudde i din säng:

© iStock
 

Välj det bästa täcket till din säng

Det finns några saker att tänka på när du köper ett nytt täcke.

Längden ska vara 30 centimeter längre än du själv är, så välj ett extra långt om du är över 180 centimeter.

Hur varmt täcket är beror på fyllningen och bärigheten. Bärighet är ett ett uttryck för täckets isoleringsförmåga. Skalan går från 2 till 16. Ju högre bärighet, desto varmare täcke.

Natur eller syntet? Fördelen med naturfyllning som dun och fjäder är att det har en lång levnadstid och bra förmåga till att transportera bort fukt. 

Silkestäcken värmer när det är kallt och svalkar när det är varmt – stoppningen är dessutom damm- och smutsavvisande. Men täcket är dyrare än andra. 

Fibertäcken kan tvättas och torktumlas vid höga temperaturer om och om igen utan att mista sina egenskaper, och rekommenderas därför till personer som har allergiska besvär.

LÄS OCKSÅ: Så här stänger du av alla snurrande tankar när du ska sova

 

Vad ska jag fråga mig själv när jag ska köpa ny säng?

 

Vad ska min säng kunna?

Är du ute efter en speciell variant av säng, till exempel en ställbar eller en kontinental? Vem ska sova i sängen och hur mycket plats får den ta? Har du en partner, så fundera på om ni ska ha en eller två madrasser. 

 

Har jag särskilda behov i förhållande till min säng?

Har du någon skada i kroppen som du behöver ta med i beräkningen? En ställbar säng kan avlasta ryggen genom att höja benen. Är du varm och svettas mycket när du sover ska du välja material som andas.

 

Hur mjukt ska jag ligga i min säng?

Förr sades det att alla människor med ryggproblem skulle välja en hård madrass. Men nu vet man bättre. Madrassens fasthet ska justeras efter vikt och kroppsform. Ta reda på vad som passar just dig.

 

Kan du få öppet köp på madrassen?

Kroppen behöver få vänja sig vid sängen. Köp den därför på ett ställe där du får prova madrassen i minst 6 veckor, så du kan byta fasthet om du inte känner dig nöjd.

 

Vilken storlek på säng ska jag välja?

Generellt är det viktigt att din säng har en storlek där det finns tillräckligt med plats för att du ska kunna röra dig fritt på natten. Det är nödvändigt om du ska sova bra. 

Är ni två som ska sova i sängen rekommenderas det förstås att ni väljer en dubbelsäng. De finns som regel i måtten 160 cm, 180 cm eller 200 cm. Om ni sover i en mindre säng vill ni troligen väcka varandra under natten. 

Om ni sover två i sängen är det dessutom en bra idé att ha en dubbelsäng som består av två sängar med en stor bäddmadrass över. Det möjliggör att ni kan anpassa er egen del av sängen till era egna behov. 

En dubbelsäng är förstås också bra om du sover själv, men den kräver också en del plats. 

Men istället för att nöja dig med en enkelsäng på 80 eller 90 cm, är en bredare säng ett bra val om du sover själv. Den är 120 cm eller 140 cm bred. Det ger därför de bästa förutsättningarna om du vill ha rum att röra dig under natten. 

 

Hur lång ska min säng vara i förhållande till min längd?

Tumregeln är att sängen bör ha din längd, plus 20 centimeter. Bredden är inte lika viktig, 90 centimeter passar de flesta. Vikt och kroppsbyggnad är riktmärken för valet av madrass. Ju tyngre du är, desto fastare madrass

 

Ska jag kunna tvätta min nya säng?

Du får det bästa inomhusklimatet om så mycket textil som möjligt kan tas av sängen och tvättas i 60 grader, så att damm och kvalster dör. Flera säng- och madrassmodeller har avtagbara skydd. Kolla med din butik

 

Hur varmt ska det vara i mitt sovrum?

Det rekommenderas att temperaturen är 18 grader eller där omkring. Det ger dig de bästa förutsättningarna för att sova hela natten. Vid hög temperatur är det större risk att vakna för att du svettas.  

LÄS OCKSÅ: Somna med hjälp av avslappnande musik och lugnande ljud

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar