Grönkål

Grönkål är bland det nyttigaste du kan äta. De spröda bladen är sprängfyllda av hälsosamma ämnen och de smakar himmelskt.

Grönkål mot vit bakgrund

Grönkål är proppfull av nyttiga saker

Därför ska du äta grönkål

Grönkål är väldigt fiberrikt, vilket gynnar ditt hjärt-kärlsystem, eftersom fibrer kan sänka ditt kolesterolvärde. Grönkål är också rik på vitaminer och mineraler, t ex täcker 100 gram grönkål hela 20 procent av ditt dagsbehov av skelettstärkande kalk.

Grönkål innehåller också ämnet sulforafan, som i flera cell- och djurförsök har visat sig eventuellt kunna skydda mot cancer.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2090123210000081

Visste du att ...?

  • Det kan vara en utmaning att hantera de krulliga bladen, men grönkål kan köpas färdigskuren på många ställen.
  • Antioxidanterna och vitaminerna flockas i grönkål, som innehåller fler sunda ämnen än de flesta andra grönsaker.
  • Bladen ska rensas noga. Den krulliga strukturen kan gömma både jordrester och smådjur.
  • Mittstjälkarna kan ångkokas och ätas som en förrätt med lite vinägrett på.
  • Kostfibrer finns det massor av i grönkål. Faktiskt innehåller den krulliga kålen dubbelt så mycket fibrer som broccoli.

Så smakar grönkål bäst

Grönkål lämpar sig ...

  1. ...för att hacka till råkost och sallader. Toppa gärna med nötter. Nötternas fett hjälper dig med att ta upp grönkålens vitaminer. Ät gärna fet fisk till. D-vitaminet från denna främjar upptaget av kalk.
  2. ...som hälsokick i pesto, soppa, risotto och smoothies. De söta frukterna kamouflerar den lite beska smaken smaken.
  3. ...som ingrediens i frallor, våfflor och pannkakor – och som grönkålschips.

Förvaring

  • Förvara grönkålen i en plastpåse i kylen, så håller den sig fräsch i upp till 3 veckor.
  • Grönkål kan även frysas. Blanchera den och frys den sedan. Grönkål håller sig cirka 10 månader i frysen.
  • Om du använder fryst grönkål ska den tinas och vridas ur först.