Skålar med chiapudding
Chiapudding © Istock

Därför ska du börja dagen med chiapudding

Har du hoppat på chiafrötrenden ännu? Annars borde du kanske göra det när du har läst detta.

3 februari 2020 av Maria Albøg Jespersen

De senaste åren har vi tagit den kalla chiapuddingen till oss, den har blivit en klassiker när vi snackar nyttig frukost. Men vilka hälsovinster ger det att äta chiapudding? Och hur kan man variera sin chiapudding så att den blir ännu nyttigare? Lär dig mer om chiapudding här och testa något av våra goda recept!

Läs om chiapudding och testa våra recept

 

Vad är chiapudding?

Chiapudding är en kall gröt, som du gör genom att blanda chiafrön med någon typ av vätska. Där efter låter man blandningen stå i kylskåpet, gärna över natten, tills det bildar en pudding.

Beroende på vilken smak du gillar så finns det inga gränser för vilken vätska du kan blanda dina chiafrön med när du gör din chiapudding. Testa dig fram med vatten, juice, mjölk, havremjölk, kokosmjölk, mandelmjölk osv. Du kan också komplettera din chiapudding med mjölkprodukter som exempelvis kvarg, fil, yoghurt och grekisk yoghurt om du önskar tillföra lite mer smak och skapa en krämigare chiapudding. 

Och om man vill ha frukt, bär, jordnötssmör, vaniljpulver eller andra frön till chiapuddingen, funkar det? Så länge du håller sig till rätt mängd vätska och frön så att blandningen blir en pudding eller gröt så finns det inga gränser för hur du kan blanda din chiapudding. 

 

Är chiapudding nyttigt? 

Det finns i allmänhet många hälsomässiga fördelar med att äta chiafrön. Utöver att blodsockret hålls stabilt, så att du känner dig mätt en längre tid, så stärker de små bruna fröna också ditt immunförsvar och hämmar inflammationer i kroppen.

Chiafrön är fulla med nyttiga antioxidanter, vitaminer och mineraler. Har dessutom ett högt innehåll av kostfibrer och omega-3-fettsyror.

Chiafrön
Chiafrön

De nyttiga chiafröna kan användas till mycket annat än chiapudding. Du kan också tillsätta chiafrön till ditt hembakta bröd, kakor eller pannkakor, i din smoothie eller använda dem för att strö ovanpå din kvarg, pasta eller sallad.

© iStock
 

Är chiapudding nyttigt även om den görs på kokosmjölk?

Chiapudding utgör därför ett bra komplement till havregrynsgröt, även om du gör gröten på kokosmjölk som utifrån en näringsmässig synvinkel ses som neutral. Kokosmjölken kompenserar för chiafrönas neutrala smak. Innehåller lite protein och vitaminer och har få kolhydrater.
Fettet i kokosmjölk är varken särskilt nyttigt eller direkt onyttigt så länge du intar det i moderata mängder. Och om du väljer lightvarianten kan du minimera ditt intag ytterligare.

Vi rekommenderar därför varmt att du fortsätter äta din chiapudding. Den utgör en närings­mässigt utmärkt start på dagen. I rutorna till höger kan du läsa vilka hälsovinster du får av att äta chiapudding, och tips på hur du gör den ännu nyttigare.

 

Vill du göra din chiapudding ännu nyttigare? Testa de här ingredienserna

Chiapudding med bär
En näve bär på gröten ger dig ett extra till­skott av antioxidanter. Du får också mer fibrer, vilket gynnar både mättnaden och matsmältningen.
Chiapudding med havregryn
Lägg ett lager havregryn mellan två lager chiapudding. Havregrynen sväller, fyller magen bra, och som extra bonus sänks också ditt kolesterolvärde.
Chiapudding med nötter
Med lite nötter på gröten får du massor av fibrer och proteiner som stabiliserar blodsockret. Dessutom får du massor av nyttigt fett, vilket är bra för hjärtat.
 

Hur lång tid ska chiapudding dra?

Eftersom chiapudding oftast äts till frukost säger man att chiapuddingen ska stå i kylskåpet över natten innan den är klar.

Men har du glömt att  ställa in din chiapudding i kylen kvällen innan kan du också röra ihop chiafröna och vätskan på morgonen. Låt chiapuddingen dra i kylskåpet i minst 30–60 minuter, och blanda den eventuellt med mjölkprodukter efteråt, för att göra den mer krämig.

Med den metoden kan du också göra en chiapudding till mellis om du får lust att äta det på eftermiddagen. 

När allt kommer omkring kan chiafrön ätas på många olika sätt, både blött i pudding och gröt och rå på en sallad. Men en metod du bör undvika är att äta en stor sked med chiafrön och sedan skölja med vatten. 

Det gjorde nämligen en 39-årig amerikansk man, och fick en ytterst obehaglig effekt. Chiafröna började att svälla redan i matstrupen och han fick stora problem. Mannen blev tvungen att uppsöka sjukhus och först efter flera försök lyckades läkarna putta ner chia-gelén i magsäcken.

 

Hur lång tid tid kan chiapudding hålla sig?

Om du vill spara tid kan du med fördel göra en stor portion chiapudding som du kan äta av i flera dagar. 

De flesta typer av växtmjölk har en hållvarhet på upp till 5 dagar, så om du lägger dem i din chiapudding kan den hålla sig i 3–4 dagar.

Om du gör flera portioner åt gången kan chiapudding bli en snabb och enkel favoritfrukost i vardagen.

 

Grundrecept – så här gör du chiapudding

Ingredienser till 1 portion

  • 2 msk chiafrön
  • 2 dl mjölk (Du kan använda både komjölk, kokosmjölk, havremjölk, mandelmjölk osv.)
  • 1/4-1/2 tsk vaniljpulver
  • Ev. 1-2 msk skyr eller kvarg

Så här gör du chiapudding

  • Blanda 2 msk chiafrön med 2 dl mjölk i en behållare eller ett glas med lock, och sätt den i kylskåpet över natten – eller minst 30-60 minuter.
  • Rör ihop puddingen med lite vaniljpulver nästa morgon, och tillsätt ev. lite mer mjölk eller skyr om den är för torr. 
 

Hur många kalorier är det i chiapudding?

Hur många kalorier det är i chiapudding beror förstås på vilka ingredienser du blandar i din chiapudding. Och vad du toppar den med.

Men följer du vårt grundrecept på chiapudding med chiafrön, mjölk, ½ msk vaniljpulver och 2 msk skyr eller kvarg, blir näringsinnehållet följande: 

Chiapudding – näringsinnehåll per portion:

Näringsinnehåll Per portion chiapudding
Energi i chiapudding 180,4 kcal
Protein i chiapudding 29,16 g
Fett i chiapudding 7,36 g
Kolhydrater i chiapudding 18,0 g
Kostfibrer i chiapudding 8,18 g
Källa: DTU's fødevaredatabase
 

Chiapudding – recept

Här har vi samlat en rad recept på chiapudding. Vi kan garantera att alla recept på chiapudding är goda – och så får du en nyttig och mättande frukost. Smaklig måltid!

 

Chiapudding med hallon, mango och avokado

Chiapudding i tre lager
Chiapudding i tre lager

Sätt färg på din frukost med den här chiapuddingen i tre färgglada lager med hallon, mango och avokado.

Här hittar du receptet!

 

Chiapudding med mandelmjölk och hallon

Chiapudding med mandelmjölk och hallon
Chiapudding med mandelmjölk och hallon © wichmann+bendtsen

Det här receptet på chiapudding påminner om ris a la malta – men utan socker, och så får du en massa bra näringsämnen från både chiafrön, mandlar och hallon.

Här får du receptet!

 

Chiapudding med sojamjölk, jordgubbar och granatäpple

Chiapudding med sojamjölk, jordgubbar och granatäpple
Chiapudding med sojamjölk, jordgubbar och granatäpple © wichmann+bendtsen

En färsk och krispig chiapudding, som är proppad med jordgubbar och proteiner.

Få receptet här!

 

Chiapudding med mango, ingefära och cayennepeppar

Chiapudding med mango, ingefära och cayennepeppar
Chiapudding med mango, ingefära och cayennepeppar © wichmann+bendtsen

Den här chiapuddingen är kryddig och full av vitaminer. Kickstarta din morgon med en nyttig och god energiboost. 

Få receptet här!

I FORM rekommenderar
På I FORM Kostdagbok hittar du fler än 700 sunda recept som ger inspiration till kalorisnåla recept och som hjälper dig till en sundare livsstil.
Testa I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

På vilket sätt gör du störst insats för klimatet?


I FORM tipsar