Olika typer av vegetarianer
Veganer, vegetarianer, pescetarianer och flexitarianer

Det finns flera vegetariska inriktningar. Här får du en inblick i vad det äter och vad de inte äter.

© iStock

Grönt är hett: Här är 9 olika typer av vegetarianer

Grönsaker är inte längre bara ett tillbehör. Antalet vegetarianer och vegetariska inriktningar ökar. Fullblodsveganer, vegetarian till vardags eller något däremellan – lär dig mer om olika typer av grönsaksätare här.

5 mars 2019 av Tina Valentin Bitsch

Hur många lever vegetariskt?

Är du vegetarian, äter du varken kött, fisk eller fågel – men riktigt så enkelt är det inte, för vegetarianismen förgrenar sig ut i flera olika kostformer. Och med tiden har det tillkommit en rad begrepp för olika typer av vegetarianer, beroende på vad de kompletterar grönsakerna med. 

Läs om de olika typerna av vegetarian längst ner i artikeln. 

Förr i tiden betraktades vegetarianen lite som en udda fågel, men så är det inte längre. Fyra av tio svenskar (40 procent) äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan. Varannan väljer vegetariskt främst av miljö- och klimatskäl. Det visar en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Axfood om svenska folkets gröna matvanor 2017. Axfoods årliga vegoundersökning visar att antalet vegetarianer ligger kvar på 6 procent. 40 procent säger att de äter vegetariskt minst en gång i veckan, mot 39 procent året innan. Generellt äter man dock vegetarisk mat oftare – två till tre gånger i veckan istället för som tidigare en. Precis som tidigare finns viljan att ändra matvanorna. Nästan var fjärde (24 procent) tillfrågad uppger att de planerar att minska sitt köttätande.

Att det fortfarande finns en vegotrend avspeglas inte minst i Willys och Hemköps försäljning av vegetariska produkter som under året ökat med 30 procent jämfört med förra året.

Det vegetariska sortimentet i butikerna ökar hela tiden. Garant lanserade under 2017 ett tiotal gröna nyheter, till exempel grönsaksbiffar, svampbollar, fröburgare och lupinghurt. En annan mycket populär nyhet är den veganska sötpotatisaiolin. 

Varför undviker vi kött?

Det finns tre primära skäl till att vissa väljer att leva vegetariskt och veganskt. Den klassiska orsaken är ideologisk, nämligen att djur inte ska behöva dö för att vi ska ha något att äta. Därefter kommer ambitionen att äta mer mer klimatvänligt, det vill säga mindre kött, eftersom djurproduktionen står för en stor del av utsläppet av drivhusgaser. Och till sist handlar det om hälsa – att vi som individer blir och känner oss sundare när vi äter mer grönsaker.

Idag är den vanligaste orsaken en kombination av djuretiska argument samt planetens välfärd.  Valet av en grönare livsstil blir ofta en del av vår identitet. Det märks särskilt på sociala medier, där det är fullt av bloggar, Instagram-inlägg, uppdateringar och nya gröna kokböcker. På det viset ökar populariteten, på samma sätt som ekotrenden gjorde det på sin tid. 

Kan jag bli vegetarian?

Vissa jämför det med att lära sig ett nytt språk. För vissa är det enkelt, för andra är det svårare. Vi kan inte bara skippa köttbullar och fortsätta äta som vi brukar i övrigt, för då får vi inte de proteiner och näringsämnen som kroppen behöver. Det krävs kunskap och motivation. Och det bästa är att ta det i små steg.

Tänk på att få i dig tillräckligt med …

Kalcium – du ska äta mycket grova grönsaker för att få nog med kalcium. Finns också i bl a mandlar, grönkål och torkade fikon, quinoa och havregryn. 

Järn – finns i bl a sojabönor, sesamfrön, linfrön, soltorkade tomater, quinoa och havregryn.

D-vitamin – fet fisk är den primära källan, men det finns också en mindre mängd i ägg och mjölkprodukter. Livsmedelsverket rekommenderar även tillskott med D-vitamin.

B12-vitamin – finns i kött, fisk, skaldjur, ägg, lever och mjölkprodukter. Livsmedelsverket rekommenderar även tillskott med B12.

Protein – det får du bl a från sojabönor, kikärter och linser, jordnötter och mandlar.

Jod – finns i fisk och speciellt mjölk. Men du kan även äta tång och använda salt med tillsatt jod i maten.

Mer grönsaker, mindre kött

Vi börjar med den kostform där animaliska matvaror inte ingår och den därmed ligger längst bort från en vanlig genomsnittlig vardagskost. För varje typ av vegetarian tillkommer det sedan fler och fler animaliska produkter.

Få en överblick över vad de olika typerna av vegetarian begränsar sig till här under:

1. Frukterian

Frukt är hett igen – du äter huvudsakligen frukt till alla dagens måltider. Vissa äter bara rå frukt, medan andra tillagar dem, gör smoothies, osv. Utöver frukt äter många frukterianer även grönsaker och nötter.

Expertens kommentar:
Frukterianer kan få svårt att få i sig alla amino­syror samt tillräckligt med järn, B12-­vitamin och kalcium. Det är sunt att äta mer varierat.

2. Vegan

Djurens väl och ve är det viktigaste för dig. Du undviker allt som kan betyda att djuren utnyttjas eller behandlas illa. Därför äter du ingen form av kött eller animaliska produkter som ägg, mjölk, ost och honung. Gelatin undviker du också. Det finns bl a i vissa typer av pålägg, glass, margarin och sylt.  I den här gruppen finns också råkostätarna, de som endast äter vegansk mat tillagad på maximalt 42 grader, även kallat raw food.

Expertens kommentar:
Förutom B12-vitamin kan man som vegan riskera att få brist på kalcium och järn. Kroppen tar inte upp järn från grönsaker så lätt.

3. Lakto-vegetarian

Du kompletterar din växtbaserade kost med mjölk, men undviker ägg.

4. Ovo-vegetarian

Du undviker mjölk, men kompletterar din växtbaserade kost med ägg.

5. Lakto-ovo-vegetarian

Detta är den största gruppen av vegetarianer. Du kompletterar din växtbaserade kost med både ägg och mejeriprodukter – bl a ost, smör, yoghurt och mjölk.

6. Vegetarian

Du undviker alla typer av kött från djur som slaktas. Även fågel, fisk och skaldjur. Vegetarianer lever alltså primärt på växtbaserad mat, d v s vegetabilisk kost – frukt och grönsaker, korn, baljväxter (t ex bönor, linser och kikärter), nötter, kärnor, frön och liknande. Men det kan också hända att du äter mjölkprodukter eller ägg. Eller bägge.

Expertens kommentar:
Förutom tillskott med B12-­vitamin bör man som vegetarian överväga järntillskott och kalcium, om man inte äter mejeriprodukter.

7. Pescetarian

”Pesce” betyder fisk på italienska och därav kommer ordet ”pescetarian”. Du kompletterar din vegetariska kost med fisk och skaldjur. Och i de flesta fall även mejeriprodukter och ägg.

8. Pollotarian

”Pollo” betyder kyckling på italienska. Du äter vegetariskt, men kompletterar med kyckling och normalt också mejeriprodukter och ägg.

9. Flexitarian

Flexitarianer är också anhängare av den vegetariska filosofin med massor av grönsaker och växtproteiner, men äter dock kött ibland. Om du är vardagsvegetarian, lever du vegetariskt från måndag till fredag, men på helgen lägger du till kött.

Expertens kommentar:
Denna kosten utmärker sig genom att innehålla en aning kött, och det är bra för då får man i sig en del järn och B12-vitamin.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar