Din guide till antioxidanter

Vi gynnas av antioxidanter, eftersom de bl.a. neutraliserar de så kallade fria radikalernas skadliga verkningar i kroppen, men det spelar också roll varifrån vi får dem. Se här vad du ska välja och vad som inte är mödan värt när det handlar om att skörda maximal hälsa genom antioxidanter.

Råvaror med högt innehåll av antioxidanter

MAT MED HÖGT INNEHÅLL AV ANTIOXIDANTER Får du tillräckligt med antioxidanter genom din kost? Lär dig mer om din kost med vår guide till antioxidanter.

© Colourbox

Vad är antioxidanter

Antioxidanter är kemiska ämnen som skyddar kroppen och bekämpar fria radikaler. Både vissa vitaminer och mineraler samt tusentals mikroskopiska växtämnen har den förmågan.

En rad studier har visat att det inte gör särskilt mycket nytta att få i sig dem som kosttillskott. Det beror på att det i vissa livsmedel kan finnas tusentals antioxidanter som samverkar, medan det bara är en enda eller två sorters antioxidanter i kosttillskott.

Störst effekt av antioxidanterna får du förmodligen när de samspelar med varandra - t ex när du äter en apelsin som innehåller flera hundra mikroskopiska växtämnen, istället för att bara ta ett tillskott av C-vitamin. Eller när du äter en morot fullproppad av nyttiga ämnen istället för att bara ta tillskott av A-vitamin.

LÄS OCKSÅ: Vilken slags mat innehåller mest C-vitamin?

Säkert är det att en kost rik på antioxidanter kan förhindra eller hämma utvecklingen av sjukdomar som till exempel cancer, hjärt-kärlsjukdomar ochalzheimer. Flera undersökningar har visat att det finns flest antioxidanter i ekologiska frukter och bär. Jordtyper, sort med mera kan dock påverka innehållet ganska mycket, så ekologi är ingen garanti för utmärkt innehåll.

Här hittar du antioxidanter i mat:

Alla former av frukt och grönt

Växtfenoler i sig själva har inte visat sig ha någon större antioxidativ effekt i människokroppen. Men det är fortfarande ett faktum att frukt och grönt är bra för hälsan och skyddar dig mot bl a cancer och hjärtsjukdomar, bl a för att de innehåller kostfibrer och vitaminer.

Så tar du bäst upp antioxidanterna

Få massor av vitaminer från broccoli, grönkål, nypon, paprika svarta vinbär, och fyll på med kostfibrer från med ärter, palsternacka och päron. Undvik hård och långvarig värmebehandling och ånga hellre än att koka i massa vatten. Det sistnämnda sköljer bort massor av näringsämnen som du sedan kastar ut med kokvattnet.

Tomater och morötter

Dessa innehåller bl a karotenoider. De ombildas i kroppen till provitamin A som har en bevisat god effekt på din syn, och forskning från universitetet i Düsseldorf har visat att lykopen, som är en karotenoid, skyddar din hud mot farlig UV-strålning.

Så tar du bäst upp antioxidanterna

Då karotenoider är fettlösliga kan kan du ta upp dem bättre genom att låta tomater och morötter ingå i soppor och gryträtter istället för att äta dem råa.

Nötter, ägg och växtoljor

Dessa innehåller alfa-tokoferol, ett E-vitamin som är nödvändigt för de fettmembran, som omger våra nervceller, och för att hela vårt neurologiska system ska kunna fungera optimalt.

Så tar du bäst upp antioxidanterna

Särskilt mandlar, rapsolja och hasselnötter är rika på E-vitamin.

LÄS OCKSÅ: Vad är E-vitamin bra för?

Te och choklad

Båda innehåller katechiner, som är några av de antioxidanter som har visat sig vara lättast för oss människor att ta upp, och som tros kunna förhindra inflammation i kroppen.

Andra källor till antioxidanter som inte lönar sig:

Kosttillskott med antioxidanter

De är ofta mer skadliga än till hjälp. Kosttillskott består oftast av en eller två antioxidanter, medan äkta källor ger ett raffinerat samspel av antioxidanter och andra ämnen som är mycket mer effektivt.

Dyra importerade bär

Här finns det antocyaniner men dessa går också i stort sett igenom kroppen utan att tas upp.

Rödvin

Trots vissa positiva egenskaper är det fortfarande alkohol, som försvagar immunsystemet och bidrar till hjärtsjukdomar och olika cancerformer. Dricker du 3-6 standardglas i veckan ökar din risk för bröstcancer med åtta procent. Och det spelar ingen roll om det är breezer, öl eller vin du sköljer ner. Att de lever längre i länderna runt Medelhavet p g a rödvinet är tyvärr en seglivad skröna. Det beror främst på den goda fettkvaliteten i deras kost.

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Nyttig mat
Nyttig mat

Genvägen till att lyckas med fermentering

Nyttig mat

14 enkla kocktips: Så här blir du en ninja i köket

Nyttig mat

Rynkar du på näsan åt rester?

Nyttig mat

Gör en veckomeny – och slipp stressen i mataffären.

Nyttig mat

Här är de ingredienser vi helst undviker

Nyttig mat

5 enkla sätt att använda trädgårdens squash

Nyttig mat

Kan man äta halloweenpumpa?

Nyttig mat

Kan man tvätta bort bekämpningsmedel från frukt och grönsaker?

Annons

Hur får vi i oss mer omega-3?

Nyttig mat

Därför kan presskaffe vara ohälsosamt

Nyttig mat

9 tips till att äta lite nyttigare på semestern

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen