Därför ska du äta pumpa

Det finns många sunda skäl för att använda pumpan till annat än Halloweeen-dekorationer. Se här hur du använder den slimmande grönsaken – och få de bästa recepten.

Kvinna med pumpa

Du kan göra så mycket mer med din pumpa än att använda den som dekoration!

Pumpa är en klassiker i höstköket och det finns det goda skäl för. Pumpa ger oss förutom läckra och färgglada rätter också en god portion vitaminer och sunda näringsämnen. Vi har tittat närmare på pumpan och dess hälsofördelar.

Därför ska du äta pumpa

Pumpa mättar bra men innehåller bara 18 kcal per 100 g. På det viset blir du mätt men spara samtidigt på kalorierna. Köttet har dessutom ett ganska lågt innehåll av kolhydrater (4,2 g per 100 g), vilket betyder att du kan frossa loss och ändå hålla ditt blodsocker stabilt.

Däremot innehåller pumpa inte så mycket kostfibrer, så du kan gärna servera den med exempelvis rågbröd eller rågbrödskrutonger till din pumpasallad eller pumpasoppa.

Näringsämnen och kalorier i pumpa

Det låga antalet kalorier i pumpa gör den perfekt som smalmat, men den innehåller dessutom massor av nyttiga näringsämnen. Bland annat täcker 300 g pumpa cirka hälften av ditt dagliga behov av det viktiga vitaminet folat (intas ofta i tablettform som folsyra), som är extra viktigt om du är gravid – eller planerar att bli det. Folat är dock viktigt för alla då vitaminet är viktigt för kroppens celldelning.

När du äter pumpa får du dessutom A-, B- och C-vitaminer och bra med kalium, som påverkar din vätskebalans positivt och kan sänka blodtrycket.

Så använder du pumpa i köket

Pumpa kan tillagas på en mängd olika sätt. Du kan exempelvis mosa, baka, koka, steka eller sylta din pumpa. Gemensamt för alla tillagningssätten är dock att pumpan i sig själv är ganska smakneutral, och därför är det en bra idé att tillaga den med goda kryddor som exempelvis timjan, vitlök, chili, salvia eller rosmarin.

De flesta av oss har ätit pumpasoppa i olika smakfulla varianter, men du kan exempelvis också baka din pumpa i ugnen tillsammans med andra rotfrukter eller använda bakad pumpa i en läcker sallad.

Särskilt i USA använder man pumpa i sötsaker, exempelvis i pumpamuffins och pumpapaj, som är populära omkring Halloween och Thanksgiving.

Längst ner i denna artikel kan du hitta I FORMs bästa recept med pumpa.

Förvaring av pumpa

Kan pumpa frysas? Och hur förvarar jag bäst min pumpa? När man har att göra med lite mer ovanliga grönsaker, som pumpa, så kan man bli lite osäker på hur man förvarar den.

Pumpa kan frysas och det är inte nödvändigt att blanchera den innan. Konsistensen blir dock mindre fast efter upptining, och därför passar den bästa att mosa eller koka soppa på när den har varit fryst.

En pumpa kan hålla sig i 10 dagar upp till två veckor i 10–14 grader.

Hur använder jag hela min Halloween-pumpa?

När man köper en pumpa till Halloween ska den gröpas ur och användas som pynt och då får du massr av fruktkött och kärnor som du inte vet vad du ska göra av. Pumpakärnorna är goda att rosta – det hittar du ett recept på här under.

Själva fruktköttet i de traditionella, stora, runda Halloween-pumporna, som exempelvis sorten Cucurbita pepo, kan också användas i matlagning. Du kan exempelvis koka och mosa köttet och använda det i en läcker, söt pumpapaj.

Den här sortens pumpor innehåller dock inte lika mycket sötma och fyllighet som köttet från t ex hokkaido-pumpa. Så om du köper en pumpa med syfte att laga mat, bör du välja de klassiska vinterpumporna som exempelvis den tidigare nämnda hokkaidon eller en butternutsquash.

Rostade pumpakärnor

Det finns absolut ingen anledning att inte spara pumpakärnorna när du har gröpt ur din pumpa. Pumpakärnor fungerar nämligen perfekt som antingen sunda snacks eller som topping på din soppa eller yoghurt.

Lättaste sättet att rosta kärnorna på är att ta bort allt kött från dem och lägga ut dem på en plåt med bakplåtspapper. Beroende på vad du ska ha kärnorna till kan du ringla olja och strö salt eller paprikapulver över dem, eller torrosta dem. Ställ sedan in dem i en timme i ugnen på 125 grader, där du vänder på dem varje kvart.

I FORMs bästa recept med pumpa

De mest lästa artiklarna just nu
Sömn

SCHEMA: Så mycket sömn behöver du

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Superfood

Kan du inte heller få ut kärnorna? Vi hjälper dig här!

Yogaövningar

Krigare 2

Hälsa

TOPP 10: De bästa källorna till kalium

Dieter

Gå ner i vikt med I FORM Kostplan 1500 kcal

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Hälsa

Varför kan jag inte skilja på höger och vänster?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Nyttig mat
Nyttig mat

Genvägen till att lyckas med fermentering

Nyttig mat

14 enkla kocktips: Så här blir du en ninja i köket

Nyttig mat

Rynkar du på näsan åt rester?

Nyttig mat

Gör en veckomeny – och slipp stressen i mataffären.

Nyttig mat

Här är de ingredienser vi helst undviker

Nyttig mat

5 enkla sätt att använda trädgårdens squash

Nyttig mat

Kan man äta halloweenpumpa?

Nyttig mat

Kan man tvätta bort bekämpningsmedel från frukt och grönsaker?

Annons

Hur får vi i oss mer omega-3?

Nyttig mat

Därför kan presskaffe vara ohälsosamt

Nyttig mat

9 tips till att äta lite nyttigare på semestern

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen