Få D-vitamin via kosten

Det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med D-vitaminer via kosten. Fisk är det enda som på allvar boostar D-vitaminnivån.

Fet fisk är den matvara som bidrar med mest D-vitamin

DE OFFICIELLA REKOMMENDATIONERNA LIGGER PÅ 10 MIKROGRAM D-VITAMIN OM DAGEN. Eftersom du inte får D-vitamin från solen under vinterhalvåret är det viktigt att kompensera med D-vitamin genom kosten.

© iStock

Fet fisk som lax, öring och sill är den viktigaste källan till D-vitamin under vintermånaderna, då solen inte längre har någon effekt. Fettämnen, kött, ägg, mjölkprodukter och vilda skogssvampar ger också en D-vitamininjektion, men inte tillräckligt för att det ska göra någon större skillnad. Därför bör du ha fet fisk på menyn dagligen från oktober till maj, om du vill vara säker på att få tillräckligt mycket av det viktiga vitaminet via kosten.

Frågor och svar om D-vitamin via kosten

Hur mycket fet fisk ska jag äta för att få tillräckligt med D-vitamin?

För att fylla ditt dagliga behov av det viktiga D-vitaminet kan du till exempel äta cirka sju ägg. Det kan jämföras med ungefär 30 gram lax per dag för att täcka ditt dagsbehov.

D-vitaminet sitter i fiskens fettdepåer, så ju fetare fisk du äter, desto mer D-vitamin fylls dina depåer med. Om du inte orkar stå och räkna ut rätt mängd varje dag, kan du ha som tumregel att äta fiskpålägg på en smörgås varje dag till frukost eller lunch och servera fet fisk till kvällsmat minst ett par gånger i veckan. Eller så kan du täcka ditt behov genom att äta omkring 100 gram fet fisk varje dag.

I vissa länder, till exempel i Sverige och Norge, berikas en del livsmedel med D-vitamin. Du kan läsa hur mycket D-vitamin en matvara innehåller genom att läsa på förpackningen.

Vilka matvaror bidrar med D-vitamin?

I tabellen nedan kan du se vilka matvaror som bidrar med D-vitamin och vilka matvaror som bidrar med störst mängd D-vitamin.

Eftersom det i stort sett bara är animaliska matvaror som bidrar med D-vitamin är vegetarianer och veganer i riskzonen för D-vitaminbrist. Om du tillhör någon av de grupperna kan det vara nödvändigt att ta D-vitamintillskott.

LÄS OCKSA: Allt du behöver veta om stenbitsrom