De 10 vanligaste sömnproblemen

Sömnproblem är vardagsmat för väldigt många svenskar. Vi har listat de 10 vanligaste orsakerna till sömnproblemen samt hur du löser dem och hittar en väg till drömmarnas land.

21 juli 2016 av I FORM

Sömnproblem nr 1: Du är rädd för att inte kunna somna

När du har kommit in i en spiral av sömnlöshet kan det lätt bli så att du inte kan somna för att du är rädd för att inte kunna somna. Andas djupt och använd dig av det här knepet, så somnar du på en minut.

Sömnproblem nr 2: Du grubblar över dagens problem

Stress över jobbet, trassel i parrelationen eller pengaproblem är inget som får dig att somna gott. Så här får du styr på tankarna när du ska sova.

Sömnproblem nr 3: Du går och lägger dig innan du är trött

Om du går och lägger dig innan du egentligen är redo, riskerar du att få ligga och vända och vrida på dig så länge att du får svårt att somna. Har du problem med att lägga dig i rätt tid, kan det här knepet hjälpa dig att bli sömnig när du lägger dig.

Sömnproblem nr 4: Du blir liggande i sängen, även om du inte kan sova

Gå upp istället för att ligga och tänka på att du inte kan somna. Gör något tråkigt som att lägga fram kläder till nästa dag, och gå och lägg dig igen om en liten stund.

Sömnproblem nr 5: Du går upp vid olika tidpunkter och sover under dagen

Om du vill sova ordentligt på natten, ska du vara noga med din dygnsrytm. När du går och lägger dig och går upp vid olika tider flera dagar i sträck, blir din kropp förvirrad och det går ut över din sömn. Så här kan du med få förändringar i din vardag, sova gott varje natt och få in en bra rutin.


ERBJUDANDE: Aktivitetsarmbandet Active Life Tracker med sömnanalys + 4 nummer av I FORM för ENDAST 149 kr + 49,50 kr i porto. Spara över 900 kr!

Sömnproblem nr 6: Du tränar för sent på kvällen

För många passar det bättre in i vardagen att träna efter arbetsdagens slut och när barnen är nattade, men du riskerar att ligga sömnlön om du tränar senare än 4 timmar före du ska sova. Börja istället att träna på morgonen – och när du får ordning på dina sömnproblem blir det inte så svårt att gå upp. Hitta bästa morgonträningen för dig.

Sömnproblem nr 7: Du dricker kaffe, te eller cola på kvällen

Det säger sig nästan själv, att om du dricker kaffe för att bli pigg på morgonen, så är det inte något av det bästa du kan dricka innan du ska gå och lägga dig. Men du bör faktiskt även hålla dig borta från drycker som cola och te, som också innehåller koffein. Så här sent på dagen kan du dricka din sista kopp kaffe.


Sömnproblem nr 8: Du går och lägger dig hungrig

Det är inte lätt att somna om magen kurrar högljutt, men det gäller att tänka sig för innan man ger sig ut i köket för att äta lite nattamat, då vissa matvaror faktiskt kan förvärra din sömnlöshet. Det här ska du äta för att sova gott.

Sömnproblem nr 9: Du använder alkohol som sömnmedicin

Alkohol gör dig möjligtvis skönt sömnig, men det är en falsk glädje. Alkoholen gör nämligen din nattsömn ytligare och hindrar dig därmed från att återhämta dig ordentligt. Så låt rödvinet stå om du gärna vill sova gott.

Sömnproblem nr 10: Du äter sömnmedicin regelbundet

Liksom med rödvinet kan det vara frestande att vända sig till sömnmedicinen när det kniper med nattsömnen, men du behöver faktiskt inte gå till medicinskåpet om du vill sova gott på natten. Prova istället de här 6 yogaövningarna, som får dig att sova som ett litet barn.


I FORM tipsar:

Få ordning på din sömn med Active Life Tracker

En god nattsömn är avgörande för hela din hälsa. Men hur gott sover du egentligen? Ett aktivitetsarmband kan ge dig svaret!

Ett aktivitetsarmband som denna Active Life Tracker kan bland annat mäta hur oroligt du sover och föra en komplett dagbok över din sömn.

Även om vi vet att en god nattsömn betyder allt för vår hälsa och energinivå, är det många som inte vet om vi egentligen sover gott – och tillräckligt länge – på natten.

Får du tillräckligt med sömn? Och är kvaliteten på din sömn bra? Med aktivitetsarmbandet Active Life Tracker kan du få ordning på din sömn.

Slå på trackerns sömnfunktion när du går och lägger dig. Då registrerar den hela natten hur oroligt eller djupt du sover. Och den registrerar precis allt – i motsats till t ex de sömnappar som kräver att mobilen ligger under huvudkudden hela natten för att kunna följa med i din sömn.

När du vaknar stänger du av sömnfunktionen igen. Trackern synkroniserar trådlöst med appen på din mobil, där du har en komplett överblick över din sömn.

Din sömn är lättpåverkad. Du kommer förmodligen att bli överraskad över hur mycket en blöt krogrunda påverkar din sömnkvalitet. Å andra sidan kan du glädja dig åt förändringen när du följer alla I FORMs sömnråd.

Få ett aktivitetsarmband med sömnanalys till specialpris

Just nu kan du få aktivitetsarmbandet Active Life Tracker tillsammans med din nya I FORM-prenumeration. Förutom att mäta din sömn har trackern även följande funktioner:

  • Stegräknare – som räknar alla dina steg – hela dagen

  • Kaloriräknare – räknar löpande ut hur mycket dina aktiviteter har förbränt.

  • Intervallträning – alarm som styr dina intervaller, så du kan koncentrera dig på att träna – och inte på att räkna minuter.

  • Klocka – vanlig digital klocka med flera smarta alarmfunktioner.

Active Life Trackern har ett värde av 800 kr. Men du kan få den till mycket nedsatt pris tillsammans med hela 4 nummer av Sveriges bästa hälsomagasin, I FORM, för endast 149 kr + 49,50 kr i porto och expavg. Du sparar över 900 kr!

SE ERBJUDANDE: Active Life Tracker + 4 nummer av I FORM för endast 149 kr + 49,50 kr i porto.

VIDEO: Se din nya Active Life Tracker i funktion:

Active Life Tracker håller både koll på din aktivitet och din sömn. Synkronisera den enkelt via Bluetooth med den medföljande mobilappen. Då får du snabbt en överblick och en komplett dagbok över din hälsa. Beställ Active Life Tracker med stegräknare här.


Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar