Öva på att somna när du vill, med det här knepet

En god natts sömn är essentiellt för hälsan och sömnlöshet är därför inte bara irriterande, utan även skadligt för dig. Slipp långa vakna nätter med det här smarta lilla knepet.

Kvinna som sover

SVÅRT ATT SOMNA? Här är knepet som skickar dig till drömmarnas land

© iStock

Sömnlöshet är skadligt för hälsan men många lider dessvärre av långa vakna nätter. Det kan finns många skäl till att man har svårt att somna; fel matvanor innan sängdags, för mycket skärmtittande eller stress. Oavsett orsaken kan du lyckligtvis slippa sömnlösheten genom att använda "4,7,8-metoden". Metoden är en andningsövning som förbereder kropp och hjärna på att det är dags att sova.

4,7,8-metoden

Innan du börjar övningen placerar du din tungspets precis där tandköttet möter framtänderna. Här ska tungan vara placerad under hela övningen. Metoden går ut på att du andas in genom näsan i 4 sekunder. Därefter håller du andan i 7 sekunder och till sist andas du ut genom näsan i 8 sekunder. Detta upprepar du 4 gånger.

Det är individuellt hur många timmars sömn vi behöver. Kolla här hur mycket sömn just DU behöver

Därför fungerar det

4,7,8-metoden fungerar genom att det speciella andningsmönstret skickar en mängd kemikalier till hjärnan samt sänker din puls. De 7 sekunderna då du håller andan fyller du dina lungor med luft och låter den sprida sig till resten av kroppen. De 8 sekunderna då du andas ut är den viktigaste delen av övningen och räkna noga tills du bemästrar tekniken här. Genom att upprepa övningen kväll efter kväll kommer du lugnt och stilla att träna upp dig själv till att somna på kommando. Ju längre du har tränat på tekniken, desto snabbare somnar du.

God natt!

Även om du sover hela natten betyder det inte att du får nog med djupsömn. Läs här hur många timmars djupsömn du behöver och hur du vet att du fått tillräckligt.

De mest lästa artiklarna just nu
Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Styrkeövningar

1. december

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Välbefinnande

Bindväven – 8 övningar som stretchar och masserar

Mer om Sömn
Sömn

Snarkningar – de bästa sätten att få stopp på oljudet

Sömn

Kan en powernap förstöra min nattsömn?

Sömn

Är ett tyngdtäcke något för dig?

Sömn

Sömnbrist – dina träningsvanor betyder mer än du tror

Sömn

Är sommartid dåligt för kroppen?

Sömn

Bör jag väcka någon som går i sömnen?

Sömn

Den här plantan har en dokumenterat lugnande effekt

Sömn

Så här skapar du de bästa förutsättningarna för en god natts sömn

Sömn

Så mycket betyder sömnen för din vikt

Sömn

14 goda råd för att sova gott i sommarvärmen

Sömn

TEST: Hur många sömnmisstag gör du?

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen