Kvinna har ont i ryggen, kontor.
Ryggskott

Ryggskott kan komma plötsligt! Lyckligtvis kan du få det att försvinna ganska snabbt med rätt övningar.

© iStock

Ryggskott – Vad kan man göra åt det?

Över hälften av oss får vid något tillfälle ryggskott. Det kommer som en blixt från klar himmel, t ex av en felaktig rörelse på gymmet, men lyckligtvis är det snabbt borta igen. Gör du rätt övningar kan du vara tillbaka igen efter bara några dagar.

16 december 2019 av Gorm Palmgren
 

Vad är ryggskott?

Därför uppstår ryggskott

Ryggskott skiljer sig från andra former av ont i ryggen genom att det kommer plötsligt. Ofta är orsaken en oavsiktlig rörelse som skadar muskler, leder eller senor, men en överbelastning efter ett tungt lyft eller många upprepade rörelser kan också ge ryggskott. Man kan också få ryggskott i andra sammanhang, t ex om en muskel har blivit stel när man har suttit stilla för länge, eller om ryggen har varit utsatt för drag och kyla. 


 

Varför får man ryggskott? 

Din rygg består av 24 ryggkotor, som hålls samman av ledband och är kopplade till tre par stora coremuskler samt en lång rad andra muskler. Varje muskel sitter fast på benen med en sena. Orsaker till ryggskott kan vara kramp i en muskel, en överbelastad sena, ett för stramt ledband eller en av ryggkotorna som har låst fast sig. 

 

Symptom – så känns ryggskott

Ett akut ryggskott gör som regel så ont att man inte kan röra ryggen och i det närmaste fryser fast i den ställning som man stod i när det hände. Normalt är smärtorna begränsade till ett speciellt ställe i den nedre delen av ryggen, men om en nerv har kommit i kläm kan smärtan stråla ner i rumpan. Om man känner den ända ner i benen, kan det vara fråga om ett diskbråck, som är mycket allvarligare och kräver en helt annan behandling. 

 

Detta kan du själv göra vid ryggskott

 

Ryggskott dag 1: Träna lätt:

Lägg dig med en kudde under magen och händerna under pannan i ett par minuter och slappna av. Upprepa därefter övningen utan kudde och gör den flera gånger om dagen.

 

Ryggskott dag 2: Full bakåtböjning: 

Ligg på magen med handflatorna i golvet och låt armarna lyfta överkroppen, så högt du kan. Låt ryggen svanka av sig själv. Upprepa 10–12 gånger, vila och prova igen, tills du kan sträcka ut armarna helt och bara känner lite ömhet.

Full bakåtböjning vid ryggskott
Ryggskott behandling

Kom ihåg att pausa mellan varje stretch, och testa sedan igen.

© iStock
 

Ryggskott dag 3: Håll igång ryggen:

Prova att komma igång med vardagen igen. Ligg bara i sängen när du sover och ligg då med böjda knän. Var uppmärksam på att du håller ryggen rak när du står och sitter. Välj en vanlig stol framför en mjuk soffa. 

 

Ryggskott dag 4: Träna igen:

Så snart smärtan är borta kan du ganska försiktigt börja med din normala träning, men gå mycket varsamt fram och håll igen om det börjar göra ont medan du tränar, eller efteråt.

Generellt är yoga mycket bra för att stretcha ut kroppen och förebygga smärtor.

 

Kan jag träna med ryggskott?

Kolla här vilka träningsformer du absolut kan fortsätta med vid ryggskott – och vilka du bör se upp med.

KOM IHÅG: Om du väljer rätt träning och lyssnar på kroppen, kan du snabbt komma igång med motion igen.

Träningsformer – från BÄST till VÄRST vid ryggskott

BÄST

LUGN PROMENAD vid ryggskott
Håll igång kroppen genom att gå lugna promenader, där ryggen blir skonad tills du kan träna igen.
RULLSKRIDSKOR vid ryggskott
Du stärker samma muskler som vid löpning, men rörelserna utförs glidande utan att ryggen belastas för mycket.
DANS vid ryggskott
Du får upp pulsen och stärker ryggens hållning.
STAVGÅNG vid ryggskott
Det raska tempot ger stöd för ryggen, även om stavarna frestar lite.
LÖPNING vid ryggskott
Ryggen belastas av de upprepade stötarna varje gång du landar och trycker ifrån med fötterna.
STYRKETRÄNING vid ryggskott
Även om övningarna stärker musklerna, är de också mycket belastande för ryggen.

VÄRST

BOLLSPORTER vid ryggskott
De många plötsliga rörelserna och accelerationerna är tuffa för ryggen.
 

Varför är promenader extra bra vid ryggskott?


  • Motion utan överbelastning: Med lugna promenader håller du igång, även om du inte kan träna som vanligt. När du går rör du på en massa muskler i hela kroppen, utan att ryggen överbelastas

  • Ryggen tränas skonsamt: Går du i lugnt tempo undviker du belastande stötar och plötsliga rörelser. Du kan styra tempot och röra ryggen så mycket som smärtan tillåter.
  • Så här tränar du: Se till att hålla ryggen så rak som möjligt när du går, och ha en lätt svank i längden.


Kvinna som går i naturen – bra mot ryggskott
Förbränn 150 kcal genom en halvtimmes promenad

Du kan förbränna lika mycket genom en halvtimmes promenad som man förbränner genom att träna roddmaskin i 15 minuter.

© iStock
 

Detta kan experten göra mot ryggskott

Läkaren ger dig ett recept på smärtstillande medicin, exempelvis ibuprofen, och det kan faktiskt vara bra. När du inte känner av smärtorna är du mer benägen att röra ryggen och det är den bästa medicinen mot ryggskott. En kiropraktor eller fysioterapeut kan möjligen hjälpa dig med en behandling eller övningar som lindrar smärtan.

Artikeln publicerades i I FORM nr 6, 2017

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

På vilket sätt gör du störst insats för klimatet?


I FORM tipsar