Så behandlar du nackspärr

Aj! Plötsligt känner du att det gör ont varje gång du försöker vrida på huvudet. Nackspärr är obehagligt men lyckligtvis helt ofarligt. Med lite vila, värme och stretch kan du bli bra igen på några få dagar.

Kvinna med nackspärr

NACKSPÄRR Vila, värme och stretchning är botemedlen när du har fått nackspärr.

© iStock

Har du sovit i en konstig ställning eller gjort en häftig rörelse med nacken? Då kan du olyckligtvis ha fått nackspärr.

Men varför får man nackspärr, och hur blir man av med det snabbast? Få svar på alla dina frågor här.

Nackspärr – frågor och svar

Vad är nackspärr?

Nackspärr uppstår alltid akut, t ex om du råkar vrida till huvudet medan du sportar. Ofta vaknar man med stel nacke efter att ha sovit med huvudet i en skev ställning. Men den kan även uppstå efter en lång arbetsdag, där du har suttit med nacken böjd in över skrivbordet i samma ställning och plötsligt lyfter upp huvudet.

Varför får man nackspärr?

Nackspärr är en plötslig stelhet i nacken som låser fast huvudet i en skev position. Det kan bero på att en eller flera av de så kallade facettlederna, som håller ihop halskotorna, har hakat upp sig, eller att en överbelastad muskel i halsen har fått kramp. Hos yngre personer kan orsaken även vara en sträckning av senorna i nacken medan gikt ofta är orsaken hos äldre.

Symptom – hur känns nackspärr?

Symptomen kan variera från lätta spänningar till kraftiga smärtor, som är relativt begränsade till det ställe i nacken där skadan har uppstått. I sällsynta fall strålar smärtan ut i axlarna och armarna eller ner i ryggen och kan leda till huvudvärk och yrsel. Smärtorna går nästan alltid över på ett par dagar och nackspärr är helt ofarligt.

LÄS OCKSÅ: Här sitter smärtan vid ryggskott

Hur länge håller nackspärr i sig?

Nackspärr varar i regel under en kort period. De flesta blir bättre efter bara 2-3 dagar, och är helt problemfria efter 7-10 dagar.

Behandling – vad gör man åt nackspärr?

Timme 0-12: Vila

Håll huvudet stilla och rör dig inte på ett sätt som gör ont. Om du vaknar med nackspärr så stanna kvar i sängen, och om det händer när du sportar ska du genast sluta med aktiviteterna.

Timme 1-24: Värm nacken

Värme är bra för att göra musklerna mjuka och sätta igång blodcirkulationen så att läkeprocessen stimuleras. Håll en flaska med varmt vatten mot nacken, ta ett varmt bad eller massera mjukt med fingrarna.

Timme 2-48: Ge nacken stöd

Se till att nacken får avlastning och stöd så att den får ro att läka. Använd flera huvudkuddar för att få en bra ställning när du sitter eller sover. Dagtid kan en stor handduk runt nacken hålla den i en upprätt position.

Timme 24-72: Stretcha nacken

Genom att stretcha musklerna kan du minska spänningarna. Böj huvudet fram och tillbaka i två till tre minuter åt det håll där det inte gör ont. Gör likadant från sida till sida tills du har gått igenom nacken runt om.

Övningar mot nackspärr

Nackspärr övningar

ÖVNINGAR MOT NACKSPÄRR Börja försiktigt – det är viktigt att det inte gör ont när du gör övningarna mot nackspärr.

© iStock

Därför är promenader bra när du har nackspärr

  • Flexibel träning: Du belastar i stort sett inte nacken alls och kan enkelt anpassa dina rörelser om det gör ont.
  • Stretcha under tiden: Passa på att stretcha nacken medan du går genom att t ex böja huvudet fram och tillbaka och från sida till sida.
  • Så tränar du: Välj ett mjukt underlag, t ex skogsstigar eller gräs, och gå med lätta steg så att stötarna från dina steg inte fortplantar sig upp i nacken.
Kvinna promenerar

250 KCAL KAN DU FÖRBRÄNNA PÅ EN TIMMES RASK GÅNG. Det är lika många kalorier som vid 25 minuters spinning.

© iStock

Nackspärr behandling – vad kan en läkare eller fysioterapeut göra?

Läkaren kan ev ordinera vanlig smärtstillande medicin som ibuprofen, men annars är det sällan nödvändigt att gå till doktorn. Du bör dock göra det om smärtorna är kraftiga eller varar i mer än ett par dagar, samt om du får kraftig huvudvärk och känner dig svag i armarna. En sjukgymnast kan ge dig massage som lindrar och guida till en bra arbets- och sovställning, så att du slipper få nackspärr igen.

Artikeln publicerades i I FORM nr 17, 2017

De mest lästa artiklarna just nu
Styrkeövningar

Få starka ben med I FORMs julkalender

Nyttig mat

RÄKNA UT: Hur många kalorier behöver jag?

Styrkeövningar

1. december

Bröd

Världens nyttigaste och enklaste bananbröd

Psykologi

Lär dig att släppa dina orostankar

Kostråd

Kan man äta havregrynsgröt till middag?

Nyttiga snacks

Så tacklar du kvällssuget

Psykologi

Varför kan jag inte känna igen människor?

Träning

RÄKNA UT: Hur många kalorier förbränning min träning?

Nyttig mat

Så räknar du om gram till dl

Mer om Skador
Skador

8 råd till dig som har fått en träningsskada

Skador

Träna dig från en meniskskada

Skador

Hur behandlar man hälsporre?

Skador

Vad är ischias?

Skador

Testa dig själv – har du stela axlar?

Skador

Guide – Så här slipper du smärtor i axlarna

Skador

Kan man träna med en hjärnskakning?

Skador

Så undviker du löparknä

Skador

Vad är en korsbandsskada?

Skador

Så undviker du att få musarm

Newsletter background
I FORM rekommenderar
Superfood

Kolla in våra bästa recept med rödkål

Förebyggande

Därför är bastu så hälsosamt

Psykologi

Testa dig själv: Är du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Lätt att leva sunt: I FORMs träningsuniversum och veckomenyer hjälper dig

Förebyggande

Borde du vara orolig för att du svettas på natten?

Platt mage

Magcamp för nybörjare: Följ det här effektiva programmet och se resultat

Träning

Få mer energi med den här morgonträningen som sträcker ut och stärker

Psykologi

Depressionstest – är du mer än bara nedstämd?

Styrketräning

Nybörjare? Så kommer du snabbt igång med styrketräningen

Träning

Här är de 5 mest populära träningsprogrammen