Kvinna med nackspärr
Nackspärr

Vila, värme och stretchning är botemedlen när du har fått nackspärr.

© iStock

Så behandlar du nackspärr

Aj! Plötsligt känner du att det gör ont varje gång du försöker vrida på huvudet. Nackspärr är obehagligt men lyckligtvis helt ofarligt. Med lite vila, värme och stretch kan du bli bra igen på några få dagar.

13 mars 2020 av Gorm Palmgren

Har du sovit i en konstig ställning eller gjort en häftig rörelse med nacken? Då kan du olyckligtvis ha fått nackspärr.

Men varför får man nackspärr, och hur blir man av med det snabbast? Få svar på alla dina frågor om nackspärr här.

Nackspärr – frågor och svar

 

Vad är nackspärr?

Nackspärr uppstår alltid akut, t ex om du råkar vrida till huvudet medan du sportar. Ofta vaknar man med nackspärr efter att ha sovit med huvudet i en skev ställning. Men den kan även uppstå efter en lång arbetsdag, där du har suttit med nacken böjd in över skrivbordet i samma ställning och plötsligt lyfter upp huvudet.

 

Varför får man nackspärr?

Nackspärr är en plötslig stelhet i nacken som låser fast huvudet i en skev position. Det kan bero på att en eller flera av de så kallade facettlederna, som håller ihop halskotorna, har hakat upp sig, eller att en överbelastad muskel i halsen har fått kramp. Hos yngre personer kan orsaken även vara en sträckning av senorna i nacken medan gikt ofta är orsaken hos äldre.


Nackspärr är vanligt och uppkommer ofta hos personer mellan 15 och 30 år.


 

Symptom – hur känns nackspärr?

Symptomen kan variera från lätta spänningar till kraftiga smärtor, som är relativt begränsade till det ställe i nacken där skadan har uppstått. I sällsynta fall strålar smärtan ut i axlarna och armarna eller ner i ryggen och kan leda till huvudvärk och yrsel. Smärtorna går nästan alltid över på ett par dagar och nackspärr är helt ofarligt.

LÄS OCKSÅ: Här sitter smärtan vid ryggskott

 

Hur länge håller nackspärr i sig?

Nackspärr varar i regel under en kort period. De flesta blir bättre efter bara 2-3 dagar, och är helt problemfria efter 7-10 dagar.

 

Behandling – vad gör man åt nackspärr?

Nackspärr timme 0-12: Vila

Håll huvudet stilla och rör dig inte på ett sätt som gör ont. Om du vaknar med nackspärr så stanna kvar i sängen, och om det händer när du sportar ska du genast sluta med aktiviteterna.

Nackspärr timme 1-24: Värm nacken

Värme är bra för att göra musklerna mjuka och sätta igång blodcirkulationen så att läkeprocessen stimuleras. Håll en flaska med varmt vatten mot nacken, ta ett varmt bad eller massera mjukt med fingrarna.

Nackspärr timme 2-48: Ge nacken stöd

Se till att nacken får avlastning och stöd så att den får ro att läka. Använd flera huvudkuddar för att få en bra ställning när du sitter eller sover. Dagtid kan en stor handduk runt nacken hålla den i en upprätt position.

Nackspärr timme 24-72: Stretcha nacken

Genom att stretcha musklerna kan du minska spänningarna. Böj huvudet fram och tillbaka i två till tre minuter åt det håll där det inte gör ont. Gör likadant från sida till sida tills du har gått igenom nacken runt om.

 

Övningar mot nackspärr

Nackspärr övningar
Övningar mot nackspärr

Börja försiktigt – det är viktigt att det inte gör ont när du gör övningarna mot nackspärr.

© iStock
 

Vad kan man träna när man har nackspärr?

Kolla här vad du kan träna när du har nackspärr – och vad du bör se upp med.

KOM IHÅG:Det räcker att ändra ditt träningsupplägg de första två dagarna innan du kan träna som vanligt igen. Välj dock alltid en sport eller träningsform som skonar nacken.

Träningsformer – Från BÄST till VÄRST för nackspärr.

BÄST

PROMENADER med nackspärr
En lång promenad ger bra motion och håller kroppen igång tills du är redo igen.
LÖPNING med nackspärr
Huvudet rör sig relativt lite när du springer, men välj ett mjukt underlag för att dämpa stötarna.
DANS med nackspärr
Dansa lite som en robot och låt huvudet följa överkroppens rörelser så att nacken hålls stilla.
YOGA med nackspärr
Vissa yogaövningar går bra, men undvik sådana där du böjer nacken i skeva positioner.
FOTBOLL/HANDBOLL med nackspärr
Kontaktsporter bjuder på många stötar, fall och tacklingar, som lätt kan gå ut över nacken.
VOLLEYBALL med nackspärr
Bollen kommer ofta högt uppifrån så att du måste böja nacken bakåt för att se den.
CYKLING med nackspärr
Du måste vrida på huvudet för att se bakåt och på en racercykel håller du nacken i en onaturlig position.

VÄRST

SIMNING med nackspärr
Vid bröstsim håller du nacken i en onaturlig bakåtböjd position, och i crawl vrider du huvudet montont från sida till sida.
 

Därför är promenader bra när du har nackspärr

  • Flexibel träning: Du belastar i stort sett inte nacken alls och kan enkelt anpassa dina rörelser om det gör ont.
  • Stretcha under tiden: Passa på att stretcha nacken medan du går genom att t ex böja huvudet fram och tillbaka och från sida till sida.
  • Så tränar du: Välj ett mjukt underlag, t ex skogsstigar eller gräs, och gå med lätta steg så att stötarna från dina steg inte fortplantar sig upp i nacken. 

Kvinna promenerar
250 kcal kan du förbränna på en timmes rask gång.

Det är lika många kalorier som vid 25 minuters spinning.

© iStock
 

Nackspärr behandling – vad kan en läkare eller fysioterapeut göra?

Läkaren kan ev ordinera vanlig smärtstillande medicin som ibuprofen, men annars är det sällan nödvändigt att gå till doktorn på grund av nackspärr. Du bör dock göra det om smärtorna är kraftiga eller varar i mer än ett par dagar, samt om du får kraftig huvudvärk och känner dig svag i armarna. En sjukgymnast kan ge dig massage som lindrar och guida till en bra arbets- och sovställning, så att du slipper få nackspärr igen.

Artikeln publicerades i I FORM nr 17, 2017

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar