Quinoa i en skål på ett bord
Quinoa

Äter du quinoa? Annars är det på tiden att du börjar köpa hem de nyttiga fröna.

© iStock

Superfood: Därför ska du äta quinoa

Quinoafröet är fullt av nyttiga ämnen som stärker kroppen och förebygger sjukdomar. Kolla här varför du ska äta de små runda fröna.

5 juli 2016 av Irene Brøndum och Marie Lyng Wium

Quinoa är nutidens hetaste superfood. Med sitt höga proteininnehåll, sina många fibrer och sin sunda fettsyreprofil är det lilla fröet en riktig tungviktare inom hälsovärlden. Har du inte hoppat på tåget ännu, ger vi dig nu sex sunda anledningar att kasta dig över inkaindianernas heliga gröda.

Här kan du få svar på dina frågor om quinoa: Är det gluten i quinoa? Är quinoa nyttigare än ris, och vilka fördelar finns det med att äta quinoa? Få svar på alla dina frågor om quinoa här.

Quinoa – fakta och recept




 

Vad är quinoa?

Quinoa är ett litet frö, som med sitt höga proteininnehåll, sina många fibrer och sin sunda fettsyreprofil är en riktig tungviktare inom hälsovärlden. Det gynnar både din mättnad och matsmältning att äta quinoa.

Quinoa har blivit populärt här i Norden först de senaste årtiondet, men det har varit använt i många tusen år i Anderna. I de sydamerikanska berglandskapet har det alltid varit en viktig proteinkälla.

 

Tillagning – hur kokar man quinoa?

Det är enkelt att laga quinoa, och därför är det en perfekt ersättning för både ris och pasta. Du kan också lägga quinoa i sallader för att få dem mer mättande.

Quinoa ska kokas i förhållandet 1:2 dvs 1 dl quinoa till 2 dl vatten. Och så bör det tillsättas lite salt. 

Så här kokar man quinoa

  1. Skölj quinoa i kallt vatten och låt rinna av.
  2. Häll quinoa, vatten och salt i en kastrull.
  3. Koka upp det och dra ner värmen. Låt det småkoka i 13-15 minuter tills vatten har kokat bort.
  4. Ät din quinoa varm eller låt det svalna om du vill använda det i sallader.
Rå quinoa och kokt quinoa
Quinoa

När quinoa är kokt får det en mjuk och knastrande konsistens som gör det perfekt för att använda som ersättning för ris.

 

Hur många kalorier är det i quinoa i förhållande till ris?

Näringsinnehåll i quinoa och råris:

Näringsinnehåll 100 g svart quinoa 100 g råris
Energi 347 kcal 358 kcal
Protein 13,7 g 9,5 g
Fett 6,5 g 2,9 g
Kolhydrater 51,7 g 71,1 g
Kostfibrer 13,9 g 4,2 g
Källa: DTU
 

Är det skillnad på de olika färgerna på quinoa?

Det finns vit, röd och svart quinoa. Den största skillnaden är färgen som kan skapa olika uttryck när du använder det i maten.

Det är inte så stora näringsmässiga skillnader mellan de olika typerna av quinoa. Den vita quinoan är dock skalad, och innehåller därför mindre kostfibrer än den mörka quinoan.

Smakmässigt finns det inte heller någon stor skillnad. De olika typerna av quinoa smakar alla milt och lite bittert, och därför är de perfekta i sallader eller som ersättning för ris eller pasta.

Vit quinoa, röd quinoa, svart quinoa
Vit, röd och svart quinoa
 

6 anledningar till att äta quinoa

 

Quinoa är bra för ditt hjärta

De små runda quinoafröna innehåller lite mer fett än andra grynsorter och veteprodukter som ris och pasta. I gengäld består en stor del av fettsyrorna i quinoa av omega-3-fettsyror, som boostar blodets innehåll av det goda HDL-kolesterolet. Quinoa är dessutom rikt på kostfibrer, som sänker mängden dåligt kolesterol i blodet.


 

Quinoa är bra när du tränar

Quinoa är proppfullt med proteiner som återuppbygger dina muskler efter en sväng till gymmet. Därutöver gör de små frönas innehåll av omega-3-fettsyror att ömheten i senor och leder lindras. När du tränar förlorar du dessutom stora mängder magnesium via ditt svett, men endast 100 gram quinoa uppfyller hela
ditt dagsbehov av det viktiga mineralet.


 

Quinoa är bra för (vardags)vegetarianer

Quinoa innehåller dubbelt så mycket protein som ris och korn och har en mycket
bra aminosyreprofil. Det lilla fröet innehåller alla essentiella aminosyror, och det gör quinoa till det optimala valet om du är vegetarian eller om du har hoppat på trenden och blivit flexitarian med massor av köttfria dagar.

 

Quinoa innehåller mycket järn

Innehållet av järn är skyhögt i quinoa. Järn är nödvändigt för oss kvinnor, eftersom vi förlorar en del blod i samband med mensen, och har ett ökat behov
när vi är gravida. Upp emot hälften av alla kvinnor har för låga järndepåer. 100 gram quinoa uppfyller 31 procent av ditt dagsbehov av det viktiga mineralet.
 

Quinoa håller blodsockret i balans

Quinoas höga innehåll av proteiner, essentiella fettsyror och kostfibrer gör att quinoa bara får ditt blodsocker att stiga lite jämfört med om du åt bröd, ris eller potatis. Dessutom håller det sig stabilt länge så du inte drabbas av sötsug och stoppar händerna i kakburken.

 

Quinoa är glutenfritt

Quinoa är naturligt fritt från gluten. Det är goda nyheter för de många glutenkänsliga, som får uppblåst mage och problem med matsmältningen när de äter för mycket gluten.

 

Recept med quinoa

Här har vi samlat våra bästa recept med quinoa. Vi garanterar att både smaken och nyttigheten är på topp i alla recept. Smaklig måltid!

 
Quinoa-tabbouleh med gurka och pumpakärnor
Quinoa-tabbouleh med gurka och pumpakärnor


Quinoa-tabbouleh med gurka och pumpakärnor

En enkelt och fräsch sallad med quinoa, som är jättebra i matlådan eller som tillbehör till rätter med heta kryddor.

Här hittar du receptet! 

 
Köttbullar i curry med äpple och svart quinoa
Köttbullar i curry med äpple och svart quinoa

Köttbullar i curry med äpple och svart quinoa

Gillar du curry så testa det här receptet. Här har vi bytt ut det vita riset mot svart quinoa, så rätten blir lite nyttigare.

Här hittar du receptet!

 
Kyckling med quinoa och gröna bönor
Kyckling med quinoa och gröna bönor

Kyckling med quinoa och gröna bönor

En enkelt och proteinrik rätt som du snabbt slänger ihop till lunch eller middag.

Här hittar du receptet!

 
Fylld aubergine och tomatsallad
Fylld aubergine och tomatsallad

Fylld aubergin med quinoa och tomatsallad

Om du vill skära ner på ditt köttätande ska du testa de här goda, fyllda auberginerna med fräsch tomatsallad till.

Här hittar du receptet!

 
Quinoasallad med rödbetor och valnötter
Quinoasallad med rödbetor och valnötter

Quinoasallad med rödbetor och valnötter

En quinoasallad fylld med färger som snabbt lyser upp middagsmordet i vardagen.

Här hittar du receptet!

 
California bowl med sötpotatisbiffar och gurkmejadressing
California bowl med sötpotatisbiffar och gurkmejadressing

California bowl med sötpotatisbiffar och gurkmejadressing

En bowl med den perfekta kombinationen av sött, salt, syrligt, sprött och krämigt. Smaklig måltid!

Här hittar du receptet!

 
Quinoa-müsli
Quinoa-müsli

Müsli med quinoa

Vem älskar inte en god, nyttig müsli? Den är också rik på magnesium och kalcium.

Här hittar du receptet!

 
Quinoagröt med blåbär och skyrkräm
Quinoagröt med blåbär och skyrkräm

Gröt med quinoa, blåbär och skyrcreme

Supergod och proteinproppad quinoagröt med blåbär - perfekt start på dagen för dig som tränar mycket.

Här hittar du receptet!

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar