Protein

Har du koll på hur mycket protein du ska äta varje dag? Och vilka råvaror ger dig protein? Läs mer här.

Råvaror med protein

RÅVAROR MED PROTEIN Vill du hålla dig mätt länge ska du äta proteiner i varje måltid

© iStock

Vad är protein?

Proteiner är strukturer uppbyggda av så kallade aminosyror, ungefär som du bygger ett hus av en hög legobitar. De här byggstenarna använder kroppen för att bilda en uppsjö komplexa strukturer.

Varför behöver jag protein?

Din kropp använder proteinernas aminosyror för att bland annat bygga upp frisk muskelmassa, hormoner och enzymer.

Proteinernas betydelse för ditt välmående betonas av att några få aminosyror om dagen är livsviktiga för dig.

Hur mycket protein behöver jag varje dag?

Livsmedelsverket bedömer att knappt ett gram protein per kilo kroppsvikt är nödvändigt för att bevara muskelmassan och säkerställa en friktionsfri sammansättning av friska strukturer.

Tränar du mycket kan det vara nödvändigt att öka mängden eftersom motion sliter extra hårt på dina muskler.

Om du vill gå ner i vikt är det också en bra idé att experimentera med större mängder protein. Orsaken är att proteiner ger god mättnad som räcker längre.

De officiella kostråden för protein, fett och kolhydrater

DE OFFICIELLA KOSTRÅDEN Din dagliga kost ska bestå av 10-20% protein.

Finns det tidpunkter då protein är särskilt viktigt?

När det gäller träning så har det länge hetat att du bör få i dig de flesta av dina proteiner direkt efter träningen.

De senaste årens forskning visar dock att detta inte är avgörande för en bra återhämtning.

Får du tillräckligt mycket proteiner under dagen kan kroppen hitta de nödvändiga byggstenarna när det finns behov av att reparera musklerna efter träningen. Ändå är det en bra idé att försöka få i sig proteiner i varje måltid.

Det beror på att näringsämnet säkerställer en bra mättnad genom att fördröja upptaget av din mat. Det ger samtidigt en mer hälsosam blodsockerpåverkan.

Vilka råvaror ger mig protein?

Animaliska råvaror är rika på protein. Såväl kött som fisk och fågel innehåller omkring 20 gram protein per 100 gram.

Hårdostar ligger vanligen mellan 25 och 30 gram protein, medan till exempel kvarg innehåller 10–12 gram per 100 gram.

Ägg och skaldjur är andra goda källor till protein. Växtriket är inte långt efter. Mest känt är kanske tofu som innehåller knappt 10 gram protein per 100 gram.

Även torkade bönor och kik ärter (20 gram), linser (25 gram), fullkorn (10–12 gram), jordnötter (26 gram), mandlar (21 gram) och grönsaker som gröna ärter (6 gram), broccoli (5 gram) och brysselkål (4,5 gram) innehåller betydande mängder.