Guide till världens bästa styrkeövningar

Har du koll på de klassiska styrkeövningarna? Vi har samlat de viktigaste styrkeövningarna som du bör känna till och hjälper dig att göra dem dem korrekt.

1 januari 2016

Letar du efter ett träningsprogram? Hitta ett effektivt program här

Bästa styrkeövningarna för ben och rumpa


Så gör du utfall korrekt

Gående squat (med gummiband)

Så gör du en perfekt squat

1-bens marklyft 

Step-ups 

Glute bridge

Walking lunges

Goblet squat

Sumo squat 

Benkick

Drop lunges

Så gör du step back

Så gör du thrusters (med kettlebell)

Så gör du sumo deadlift high pull

Så gör du burpees


Bästa styrkeövningarna för armarna

Så gör du en perfekt pull-up

Så gör du triceps dip

Så gör du en korrekt armhävning

Så går du krabbgång

Så gör du en dynamisk planka

Så gör du thrusters (med kettlebell)

Så gör du sumo deadlift high pull


Bästa styrkeövningarna för coremuskulaturen

Så gör du plankan på tårna

Så gör du mountain climbers

Så gör du sidoplanka

Så gör du russian twist

Sidoböjning (med gummiband)

Så gör du magrodd (med gummiband)

Så gör du en magböjning korrekt

Så gör du bear crawl

Så gör du dynamisk planka

Så gör du burpees


Bästa styrkeövningarna för ryggen

Så gör du rygglyft

1-bens marklyft

Så gör du sumo deadlift high pull

Så gör du en perfekt pull-up

Så tränar du musklerna i rätt ordning

  • Träna överkroppens stora muskler i bröst och rygg, t ex med bänkpress och drag till bröstet.
  • Träna underkroppens stora muskler i lår och rumpa. Gör explosiva övningar, t ex boxjumps, före de vanliga som squats och utfall.
  • Träna armar, både framsida och baksida, med t ex biceps curls och tricepspress, och eventuellt också axlar och ben med små övningar som axellyft och knäextension.
  • Träna coremusklerna – både framsida och baksida. Jobba igenom alla magmuskler, inte bara de raka. Använd t ex en boll, gör benlyft hängande och använd gymmets kabeldragmaskiner, speciellt till de sneda magmusklerna.

Så mycket ska du träna

  • Satsa på att träna igenom hela kroppen minst två gånger i veckan.
  • Välj 4–6 övningar, varav de flesta är basövningar som involverar flera leder, t ex benpress eller armhävningar.
  • Gör gärna 10–15 repetitioner med en vikt som är tung nog för att vara utmattande i slutet.
  • Är du otränad ska du satsa på att göra 1–2 set av varje övning. Är du tränad kan du göra 4–5 set av varje övning. 

Se alla våra styrkeövningar här

Därför är dina träningskläder viktiga ...

Om du vill ha ut maximalt av din träning är det naturligtvis viktigt att dina träningskläder både är funktionella och att du trivs i dem. Just nu kan du få ett läckert träningsset från Active Fit bestående av ett par tights med hög midja och en stilren, löst sittande T-shirt. Bägge delarna är i en mjuk kvalitet som andas, så de är sköna att ha på sig samtidigt som de är gjorda för att fungera perfekt när du tränar. Visa mig träningssetet från Active Fit för endast 149 kr + 49,50 kr i porto, inklusive 4 nummer av I FORM.

Tightsen med hög midja ger dig full rörlighet, utan att du behöver oroa dig för att de ska glida ner. Att T-shirten andas innebär att den inte klibbar fast vid ryggen, samtidigt som den inte har några irriterande sömmar som kan störa dig under träningen. Just nu får du setet tillsammans med 4 nummer av I FORM med massor av inspiration till en sundare vardag, effektiva träningsprogram och läckra recept för endast 149 kr + 49,50 kr i porto.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar