Guide till världens bästa styrkeövningar

Har du koll på de klassiska styrkeövningarna? Vi har samlat de viktigaste styrkeövningarna som du bör känna till och hjälper dig att göra dem dem korrekt.

Så tränar du musklerna i rätt ordning

  • Träna överkroppens stora muskler i bröst och rygg, t ex med bänkpress och drag till bröstet.
  • Träna underkroppens stora muskler i lår och rumpa. Gör explosiva övningar, t ex boxjumps, före de vanliga som squats och utfall.
  • Träna armar, både framsida och baksida, med t ex biceps curls och tricepspress, och eventuellt också axlar och ben med små övningar som axellyft och knäextension.
  • Träna coremusklerna – både framsida och baksida. Jobba igenom alla magmuskler, inte bara de raka. Använd t ex en boll, gör benlyft hängande och använd gymmets kabeldragmaskiner, speciellt till de sneda magmusklerna.

Så mycket ska du träna

  • Satsa på att träna igenom hela kroppen minst två gånger i veckan.
  • Välj 4–6 övningar, varav de flesta är basövningar som involverar flera leder, t ex benpress eller armhävningar.
  • Gör gärna 10–15 repetitioner med en vikt som är tung nog för att vara utmattande i slutet.
  • Är du otränad ska du satsa på att göra 1–2 set av varje övning. Är du tränad kan du göra 4–5 set av varje övning.

Se alla våra styrkeövningar här

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background