Kvinna gör sumosquat marklyft.
© wichmann+bendtsen

Sumosquat marklyft – vägen till fast rumpa

Drömmer du också om en fast rumpa? Den här styrketräningsövningen är supereffektiv för både innerlår och baklår.

19 oktober 2016 av Marianne Korsgaard

Så här gör du

  • Stå med fötterna mycket brett isär och håll en vikt i båda händerna. 
  • Låt knän och tår peka utåt. 
  • Spänn magen och räta på ryggen.
  • Böj på knäna så att du sänker dig ner mot golvet. 
  • Dina lår ska ner till vågrät position och ryggen ska vara rak.
  • Sedan spänner du ben och rumpa ordentligt och lyfter dig upp igen.
Antal: Repetera 10 gånger.

Här får du effekten

Gluteus maximus, lårens in- och baksida. Även de medel­stora och små musklerna i rumpan samt lårens framsida aktiveras.

Därför är dina träningskläder viktiga ...

Om du vill ha ut maximalt av din träning är det naturligtvis viktigt att dina träningskläder både är funktionella och att du trivs i dem. Just nu kan du få ett läckert träningsset från Active Fit bestående av ett par tights med hög midja och en stilren, löst sittande T-shirt. Bägge delarna är i en mjuk kvalitet som andas, så de är sköna att ha på sig samtidigt som de är gjorda för att fungera perfekt när du tränar. Visa mig träningssetet från Active Fit för endast 149 kr + 49,50 kr i porto, inklusive 4 nummer av I FORM.

Tightsen med hög midja ger dig full rörlighet, utan att du behöver oroa dig för att de ska glida ner. Att T-shirten andas innebär att den inte klibbar fast vid ryggen, samtidigt som den inte har några irriterande sömmar som kan störa dig under träningen. Just nu får du setet tillsammans med 4 nummer av I FORM med massor av inspiration till en sundare vardag, effektiva träningsprogram och läckra recept för endast 149 kr + 49,50 kr i porto.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar