Benspark bakåt

Gör benspark bakåt och kom ett steg närmare din fasta rumpa.

Kvinna tränar lår och rumpa

RUMP-ÖVNING 2 – tränar baksidan av låren och rumpan.

© Jakob Helbig

Så gör du övningen

Startposition

  • Stå på alla fyra med knäna ihop. Låt underarmarna vila mot golvet och knyt händerna.
  • Håll rygg och nacke långsträckta. Spänn magmuskler och bäckenbotten.

Rörelse

  • Böj vänster ben 90 grader, andas och lyft benet upp mot taket. Böj foten och föreställ dig att du måste pressa hälen mot taket.
  • Andas och sänk benet igen. Repetera 10 gånger.
  • På 10 lyft kommer du att vara uppe och pulsera 10 gånger med små rörelser. Avsluta genom att hålla benet stilla så högt upp du kan i 10 sekunder. Det var ett set.

Muskler som aktiveras: Lårens baksida och rumpan.

Repetitioner: 10 lyft + 10 puls + 10 sekunder i samma positition. Gör 3 set. Byt ben och gör 3 set med det benet.

Se övningen på video

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background