Goblet squat – vägen till fast rumpa

Den stora sätesmuskeln och de främre lårmusklerna får verkligen jobba i den här effektiva övningen.

Kvinna gör en goblet squat.

Så här gör du

  • Stå med fötterna lite bredare än höftbrett isär. Låt knän och fötter peka lite utåt.
  • Håll en vikt framför bröstet med båda händerna.
  • Du ska nu böja knäna ner i en squat. Rumpan ska så långt ner mot marken som möjligt.
  • Spänn rumpan rejält och återgå till start­positionen.

Antal: Repetera 10 gånger.### Här får du effekten

Särskilt gluteus maximus och lårens framsida. Även lårens baksida och insida aktiveras lite.

Squats är övningen framför alla. Men har du koll på grundtekniken? Se den här.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background