Goblet squat – vägen till fast rumpa

Den stora sätesmuskeln och de främre lårmusklerna får verkligen jobba i den här effektiva övningen.

Kvinna gör en goblet squat.

Så här gör du

  • Stå med fötterna lite bredare än höftbrett isär. Låt knän och fötter peka lite utåt.
  • Håll en vikt framför bröstet med båda händerna.
  • Du ska nu böja knäna ner i en squat. Rumpan ska så långt ner mot marken som möjligt.
  • Spänn rumpan rejält och återgå till start­positionen.

Antal: Repetera 10 gånger.### Här får du effekten

Särskilt gluteus maximus och lårens framsida. Även lårens baksida och insida aktiveras lite.

Squats är övningen framför alla. Men har du koll på grundtekniken? Se den här.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background