Kvinna gör sidoplanka

Har du dålig rygg? Prova att göra sidoplanka – den ger dig en god kroppshållning.

© Morten Andersen

Så går du sidoplanka

Sidoplanka är en effektiv övning som både stärker de raka och sneda magmusklerna. Vi visar hur du gör övningen korrekt.

14 maj 2018 av Maria Albøg Jespersen

Sidoplanka

Sidovarianten av den klassiska plankövningen ställer krav på både de raka och sneda mag musklerna och är vägen till en stark core och sund rygg. Läs här hur du gör en korrekt sidoplanka.

Därför är sidoplankan bra

  • Tränar dina coremuskler. 
  • Förbättrar din balans. 
  • Ger dig snyggare hållning.

En sidoplanka stärker primärt musklerna i

  • Mage 
  • Rygg 
  • Axlar

Så gör du sidoplanka

  1. Lägg dig på sidan med fötterna ihop och vila på din underarm. Lyft upp höfterna från underlaget, sträck ut kroppen och spänn din core.
  2. Sträck upp din övre arm mot taket och håll kvar så. Sänk dig långsamt ner mot underlaget när du inte längre kan hålla kroppen rak.

Tänk på detta när du gör sidoplanka

Flexa med fötterna
Lägg vikten på utsidan av den nedre foten. Du ska ha en känsla av att du pressar något genom fotsulorna.

Skjut upp höften
Övre höften ska hela tiden vara högre upp än axeln på den arm som vilar i underlaget.

Sträck upp dig
Låt skulderbladen söka sig in mot ryggraden och aktivera din kroppskärna. Det ger övningen stabilitet.

Stå korrekt
Placera armbågarna precis under dina axlar. Det ger övningen en stabil utgångspunkt.

Kom ihåg att andas
Du klarar inte lika länge om du glömmer att andas. 

Därför är dina träningskläder viktiga ...

Om du vill ha ut maximalt av din träning är det naturligtvis viktigt att dina träningskläder både är funktionella och att du trivs i dem. Just nu kan du få ett läckert träningsset från Active Fit bestående av ett par tights med hög midja och en stilren, löst sittande T-shirt. Bägge delarna är i en mjuk kvalitet som andas, så de är sköna att ha på sig samtidigt som de är gjorda för att fungera perfekt när du tränar. Visa mig träningssetet från Active Fit för endast 149 kr + 49,50 kr i porto, inklusive 4 nummer av I FORM.

Tightsen med hög midja ger dig full rörlighet, utan att du behöver oroa dig för att de ska glida ner. Att T-shirten andas innebär att den inte klibbar fast vid ryggen, samtidigt som den inte har några irriterande sömmar som kan störa dig under träningen. Just nu får du setet tillsammans med 4 nummer av I FORM med massor av inspiration till en sundare vardag, effektiva träningsprogram och läckra recept för endast 149 kr + 49,50 kr i porto.

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar