Styrketräningsövningar med gummiband: Gående squat

Den här styrketräningsövningen är supereffektiv för rumpa och lår.

Frida Hallqvist: Gående squat

Ett gummiband är allt du behöver för att göra de här övningarna.

© Jakob Helbig

Så gör du en gående squat

Startposition

Knyt träningsgummibandet runt benen precis över knäna. Gummibandet ska vara spänt när benen är höftbrett isär. Spänn magmusklerna.

Övningen

Gör en squat så att baken går bakåt, som om du skulle sätta dig på en stol. Sträck fram armarna och knyt händerna för bättre balans. Gå i sidled i din squatposition utan att sträcka ut benen. Ta fem stora steg åt ena hållet och sedan fem åt andra hållet. Andas lugnt. Ju mer du böjer på knäna, desto tuffare blir övningen.

Squats är övningen framför alla. Men har du koll på grundtekniken? Se den här.

Muskler du tränar: Lår och bak.

Nybörjare: 40 sekunder övning + 20 sekunder paus. 5 set.

Erfaren: 50 sekunder övning + 10 sekunder paus. 5 set.

Gående squat

© Jakob Helbig
De mest lästa artiklarna just nu

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background