Hur gör jag en pull-up?

Jag är ganska stark, men har ännu inte lyckats göra en pull-up. Kan jag få hjälp?

Du kan åtminstone få några tips för att komma närmare ditt mål. Du skriver att du är ganska stark, så du är förmodligen en bit på väg. För den som inte är så stark kan det löna sig att öka den tunga styrketräningen, innan man ger sig i kast med stången.

Det du kanske inte tänker på är att det är ryggen som ska dra det största lasset i en pull-up, även om det är armarna du drar dig upp med. Rörelsen sker i samarbete med biceps, baksidan av axlarna och de stora ryggmusklerna.

Så gör du en perfekt pull-up

  • Greppa tag i stången eller stängerna med ett överhandsgrepp, så att du håller en axelbredds avstånd mellan händerna.
  • Dra dig upp mot stången. Hjälp till lite med höfterna och använd benen för att flytta tyngdpunkten, så att kroppen liksom svingar sig av sig själv.
  • Satsa på att få huvudet att hamna 10–20 cm bakom stången. Det ger utrymme för ryggen att arbeta. Dra sedan skulderbladen neråt och ihop, så att du skjuter fram bröstet.
  • Dra ner armbågarna vid sidan av kroppen, så att nyckelbenen är i jämnhöjd med stången och hakan är över. Du har nu slutfört uppdraget pull-up.

Bli hälsosam och stark med I FORM!

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.

På vår sajt och i vår app får du bl a:

  • Över 100 videoträningar på 5 till 40 min.
  • Nybörjarvänliga löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Vill du veta mer om I FORM digital? Kolla här!


Newsletter background