Kvinna håller tomat med stjälk
Vi älskar tomater

I Sverige äter vi runt 10 kilo tomater per person och år.

© iStock

Därför är tomat en superfood

Som en explosion av surt och sött. Så känns det att sätta tänderna i en solmogen tomat. De små saftiga godsakerna, som finns i flera färger och former, smakar inte bara gott, de är även supernyttiga.

27 juni 2018 av Cecilie Dumanski
 

Tomat – röda hälsobomber

Tomat är populär mat världen över - i rå såväl som behandlad form som juice, ketchup, puré och koncentrat. Kärleken till tomater är till och med så stor att tomatproduktionen till exempel överträffar apelsinproduktionen. Och det kan man verkligen inte klaga på. För förutom att smaka helt fantastiskt, innehåller tomat massor av nyttigheter som boostar din hälsa. 

Läs mer här om alla hälsofördelar du får när du äter tomat, och få samtidigt svar på hur du gör i ordning, tillagar och förvarar tomater bäst.

Frågor och svar om tomat

 

Vad innehåller tomat?

Här under kan du se näringsinnehållet i 100 gram tomat och här ser du vad tomat innehåller särskilt mycket av:

Näringsinnehåll i tomat

Innehåll i tomat

Innehåll per 100 g

Kalorier i tomat (kcal) 20
Protein i tomat (g) 0,7
Kolhydrater i tomat (g) 2,6
Fett i tomat (g) 0,3
Vatten i tomat (g) 94
C-vitamin i tomat (mg) 15,0
A-vitamin i tomat (RE) 82,7
E-vitamin i tomat (α-TE) 1,10
ß-karoten i tomat (µg) 992
Kalium i tomat (mg) 216
Kilde: Fødevaredatabasen
 

Vad är tomat bra för?

Tomat är bra om du vill gå ner i vikt

De röda godsakerna består av 95 procent vatten, så de är extremt kalorisnåla. Därför kan du äta väldigt mycket tomater även om du vill göra nya hål i bältet. 

Tomat förebygger cancer

Den röda färgen på tomater kommer från en extra kraftfull antioxidant som heter lykopen. Ämnet anses vara orsaken till att personer som äter mycket tomat har en lägre förekomst av både blodpropp, hjärnblödning och cancer.

Tomat boostar immunförsvaret

Förutom lykopen innehåller tomat E-vitamin, betakaroten och C-vitamin, som boostar immunförsvaret.

Tomat ger ung och vacker hud

Antioxidanten lykopen kan även stärka hudens skydd mot UV-strålning. I en studie visade det sig att de deltagare som dagligen åt 55 gram tomatpuré, som innehåller mycket lykopen, hade 33 procent bättre skydd mot solen än andra. Lykopen kan också smörjas direkt på huden i form av en kräm eller lotion, och då blir den skyddande effekten ännu större.

Tomat minskar risken för finnar

Tomater är också rika på A-vitaminer, som minskar fettproduktionen i huden och därmed risken för att få finnar.

 

Är tomat en frukt?

Har du också hört att tomat egentligen är en frukt och inte en grönsak? Faktiskt är det inte så enkelt att klassificera en tomat. Men trots det gör vi ett försök här.

Morfologiskt sett, alltså vad det gäller tomatens form och sammansättning, är tomaten en frukt, för den har kärnor omgivna av fruktkött. Men liksom med gurka och andra växthusgrönsaker kallar man tomaten för en grönsak, eftersom den är ettårig.

 

När är det tomatsäsong?

Frossa i tomater under sommarhalvåret som sträcker sig från april till oktober. 

Tomat i säsong
 

Hur förvarar och tillagar man tomat bäst?

Tomatens hållbarhet

Tomater kan hålla sig i upp till 14 dagar och tappar i stort sett inget näringsvärde.

Låt stjälken på tomaten sitta kvar

Låt stjälken på tomaterna sitta kvar tills du ska äta dem. Så länge stjälken sitter kvar tar tomaterna upp både energi och näring.

Men kom ihåg att ta bort stjälken innan användning. Tomatens stjälk och blad är nämligen giftiga och kan ge kräkningar.

Lägg inte tomater i kylskåpet

Visste du att det bästa är att förvara tomater i en skål på bordet och inte i kylskåpet? När du kyler ner dem så upphör nämligen de biologiska processerna som utvecklar smaken.

Vill ta av skalet från tomaten?

Om du vill bli av med skalet utan att blanchera eller pilla av det, kan du bara riva tomaten på den grova sidan av ett rivjärn.

Värm upp tomaterna och få mer lykopen

Du kan tar upp mer av antioxidanten lykopen när tomaterna är värmebehandlade jämfört med råa, och när du samtidigt äter fett till. Prova t ex att ugnsbaka dem länge. Du strör bara lite havssalt över tomaterna, ringlar olja över och ugnsbakar dem i ett par timmar på låg temperatur. Superenkelt och så smakar de supergott i sallader, pastarätter och på dubbelmackor.

 

Vilken tomat är nyttigast?

Är det råa tomater, soltorkade tomater eller ugnsbakade tomater?

Svaret är soltorkade tomater. De är rika på A- och C-vitamin och har det högsta innehållet av antioxidanten lykopen, som alltså skyddar din hud och stärker ditt immunförsvar, och som bland annat kan förebygga cancer och hjärt-kärlsjukdomar. Innehållet av lykopen ökar när tomater värms upp. Men innan du frossar loss på soltorkade tomater, så kom ihåg att de har ett högt kaloriinnehåll.

Varianter av tomat
Tomater i alla storlekar och färger

Visste du att det finns mer än 2500 olika varianter av tomater i alla möjliga färger, t ex vit, gul, rosa, lila, brun och svart?

© iStock
 

Är färska tomater nyttigare än burktomater?

Faktiskt inte. När tomaterna värmebehandlas och hälls på burk, sprängs tomaternas celler. Det gör att det är mycket lättare för kroppen att ta upp tomaternas nyttiga mikro- och makronäringsämnen som t ex den kraftfulla antioxidanten lykopen. 

Precis som med burktomater är tomatpuré en vitaminbomb. Det röda koncentratet bågnar av immunförsvarsstärkande antioxidanter samt E- och C-vitamin. 

Så du behöver inte tänka på att främst köpa färska tomater framför burktomater. Däremot ska du tänka på att använda hela burken på en gång. Burktomaterna förlorar nämligen både näringsämnen och vitaminer efter öppning. 

 

Vad innehåller burktomater?

Här under kan du se det specifika näringsinnehållet i 100 gram burktomater och se hur nyttiga burktomater är jämfört med färska tomater:

Näringsinnehåll i burktomater

Innehåll i burktomater

Innehåll per 100 g

Kalorier i burktomater (kcal) 21
Protein i burktomater (g) 1,2
Kolhydrater i burktomater (g) 3,0
Fett i burktomater (g) 0,3
Vatten i burktomater (g) 94
C-vitamin i burktomater (mg) 11,3
A-vitamin i burktomater (RE) 29,3
E-vitamin i burktomater (α-TE) 0,740
ß-karoten i burktomater (µg) 352
Kalium i burktomater (mg) 188
Kilde: Fødevaredatabasen
 

Vad innehåller tomatpuré?

Här under kan du se det specifika näringsinnehållet i 100 gram tomatpuré och se hur nyttig tomatpuré är jämfört med färska tomater:

Näringsinnehåll i tomatpuré

Innehåll i tomatpuré

Innehåll per 100 g

Kalorier i tomatpuré (kcal) 44
Protein i tomatpuré (g) 1,6
Kolhydrater i tomatpuré (g) 8,6
Fett i tomatpuré (g) 0,2
Vatten i tomatpuré (g) 87
C-vitamin i tomatpuré (mg) 9,0
A-vitamin i tomatpuré (RE) 61,2
E-vitamin i tomatpuré (α-TE) 2,30
ß-karoten i tomatpuré (µg) 734
Kalium i tomatpuré (mg) 798
Kilde: Fødevaredatabasen
 

Vad passar tomat bra till?

Tomat med salt

Tomater behöver inte så mycket för att smaka gott. Lite salt räcker utmärkt.

Tomat med socker

Är dina tomater lite omogna kan du hjälpa smaken på traven med lite socker. Sockret tar nämligen fram tomatens söta undertoner.

Tomat med protein

De röda godbitarna är rika på umamismak och är därför perfekta för att piffa upp relativt neutrala rätter med pasta och ägg.

 

Här hittar du supergoda tomatrecept

Hur föredrar du att äta tomat? Är det i en sallad? På mackan? Eller i en gryta? Oavsett vad kan du här få inspiration till nya och spännande rätter med tomat. 

Tomat till frukost

Äggwrap med parmaskinka och tomater

Byt den torra havregrynsgröten mot en äggwrap med parmaskinka och tomater. Vi garanterar en god och energisk start på dagen. ➡️ Gå till receptet

Tomatpaj med svamp och basilika 

Har du en lugn morgon så lägg lite extra tid på frukosten, som till exempel kan bestå av denna tomatpaj med svamp och basilika. ➡️ Gå till receptet

Tomat på förmiddagen

Tomatjuice med bladselleri och basilika

Ge immunförsvaret en kick med färsk tomatjuice. ➡️ Gå till receptet

Tomat till lunch

Quinoasallad med kyckling och tomat

Denna sommarsallad med quinoa, kyckling och tomat är perfekt för dig som vill lyfta energinivån mitt på dagen. ➡️ Gå till receptet

Spenatpaj med tomat

Pigga upp lunchen med denna (glutenfria) spenatpaj med tomat. ➡️ Gå till receptet

Tomat på eftermiddagen

Hårdkokt ägg med tomat

Du behöver nog inte ett recept för att koka ett ägg och skölja en tomat. Men det är ett riktigt bra mellanmål när du blir lite hungrig på eftermiddagen. ➡️ Gå till receptet

Bröd med soltorkade tomater

Bröd med soltorkade tomater är en perfekt aptitretare innan middagen. ➡️ Gå till receptet

Tomat till middag

Kryddstark kyckling i tomat-yoghurtsås

Sätt fart på förbränningen med en kryddstark kyckling i tomat-yoghurtsås. ➡️ Gå till receptet

Soppa med tomat, svartkål och bönor

Efter en lång och hård arbetsdag är det inte många som orkar stå flera timmar i köket. Prova därför vår nyttiga och goda tomatsoppa med svartkål och bönor. Den är enkel och går snabbt att laga. ➡️ Gå till receptet

Kyckling med rotfrukter i tärningar och bakade tomater

Saknar du idéer till nyttig och snabb middagsmat? Släng då ner tärnade rotfrukter och kycklingfilé i en stekpanna och stoppa in tomater i ugnen. Vips så har du middag på mindre än 30 minuter.  ➡️ Gå till receptet

Tomat till dessert

Tomatjuice med tabasco

Prova en nyttig och alkoholfri version av Bloody Mary. Perfekt till vardags och fest. SKÅL! ➡️ Gå till receptet

Grön tomatmarmelad med kanel och vanilj

Marmelad med jordgubbar, björnbär eller plommon. Det är ofta bär och frukt i marmelad. Men varför inte göra en marmelad med nyttiga tomater? ➡️ Gå till receptet

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar