Gå ner i vikt med tabata

Här hittar du alla övningar som ingår i det 14 långa tabata-programmet som ingår i I FORMs Fatburner Special.

12 december 2014 av Michelle Kristensen

Så här tränar du tabata 

UPPVÄRMNING: 10 MINUTER 
Värm upp med 10 övningar. När du ska träna med hög intensitet är det viktigt att musklerna är förberedda för påfrestningen eftersom du annars riskerar skador. Gör de 10 uppvärmningsövningarna i 30 sekunder och upprepa sedan övningarna en gång till.

TABATA: 14 MINUTER
Tabataträning är uppbyggd så att du ger järnet med en övning i 20 sekunder, och sedan pausar i 10 sekunder. Detta upprepa du 8 gånger, vilket tar 4 minuter och motsvarar en tabata-runda.

I I FORMs Fatburner Special ska du göra 3 rundor tabata i rad med 1 minuts paus mellan varje runda. Det vill säga, det tar totalt 14 minuter att genomföra 3 rundor.

Här under kan du se massor av olika intervallövningar, som lämpar sig perfekt för ett tabataprogram. Välj totalt 3 och kör varje övning i en tabatarunda (4 minuter), innan du byter till nästa övning.

Övningarna är utvalda för att passa ihop från 1–3, 4–6, 7–9, osv. Men du kan även välja tre övningar fritt från listan.

COOL DOWN: 6 MINUTER
Få ner pulsen. Jogga på stället, stretcha eller något liknande i 6 minuter. 

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar