Svullna ben – så här blir du av med vätskan

Det kan vara allt från livsfarligt till harmlöst att få vätska i benen. För de flesta är det bara väldigt irriterande. Lär dig mer om varför vissa ben svullnar, och få tips på hur du kan bli av med vätskeansamlingen.

Svullna ben

VÄTSKA I BENEN - se här hur du blir av med svullnaden.

© iStock

Därför svullnar dina ben – båda benen

Övervikt

Svår övervikt kan leda till vätskeansamlingar – även kallat ödem – i benen. Det är dock osäkert varför överviktiga oftare lider av svullna ben.

PMS

Svullna ben är ett återkommande problem för vissa kvinnor med premenstruellt syndrom. Kroppen – inte nödvändigtvis bara benen – svullnar upp innan menstruationen kommer och återgår till sin vanliga storlek igen under menstruationen. Man vet inte varför vissa kvinnor får vätskeansamlingar innan mensen, men det beror troligen på de växlande hormonnivåerna.

Njursjukdom

Om dina njurar inte kan utföra sin uppgift att filtrera blodet kan ett symptom ibland vara svullna ben. Det är dock ingen vanlig orsak, och kommer oftast i sällskap av trötthet.

Leversjukdom

Problem med levern kan också leda till svullna ben, även om det är en ovanlig orsak.

Graviditet

Många gravida upplever att benen nästan växer ihop med magen. Det beror i regel på att den extra vikten lägger press på blodådrorna i benen. Det försvårar för blodcirkulationen, vilket kan ge vätska i benen. Var uppmärksam på att ben som svullnar plötsligt efter 20e graviditetsveckan också kan vara ett symptom på havandeskapsförgiftning och då bör du söka vård.

Biverkningar av medicinsk behandling

Både strålbehandling mot cancer och vissa kalciumhämmande mediciner mot högt blodtryck kan orsaka svullnad i benen. Om vätskeansamlingen beror på mediciner du äter, kan det vara bra att fråga läkare om att få prova ett annat läkemedel som inte utlöser samma biverkningar.

Veneklapper

Åderbråck (i ena eller båda benen)

Åderbråck ser ut som blåaktiga, knöliga upphöjningar på benen. I benens blodådror finns klaffar som fungerar som ventiler för att blodet ska rinna tillbaka till hjärtat. Åderbråck beror oftast på att klaffarna fungerar sämre eller att väggarna i blodådrorna har blivit svaga och utvidgar sig. Det gör att trycket i blodådrorna ökar. Då utvidgar de sig och blir ännu mer slingriga och synliga. Det kan också leda till att benen svullnar.

Var tredje vuxen person har åderbråck i någon form.

Värme

Om dina ben svullnar när det blir varmt ute är det helt naturligt. Det beror på att dina blodkärl utvidgar sig i värmen, vilket ger extra tillströmning av vätska som kan resultera i både svullna ben och händer.

Hjärtsvikt

Särskilt äldre kan uppleva att benen svullnar när deras hjärtas pumpfunktion försvagas. Svullnaden kommer av att blodet “strandar” för länge, vilket ger vätska i benen. Är det tala om hjärtsvikt kommer de svullna benen ofta tillsammans med trötthet, sämre kondition, hosta och andningsbesvär.

Bristande aktivering av vadmuskelpumpen

Kort beskrivet är vadmuskelpumpen ett system som motarbetar tyngdkraften och lever tillbaka blodet från benen till hjärtat. Långa flygresor, längre tid i sjuksängen eller ett jobb där du står stilla mycket kan försämra din vadmuskelpump.

När du inte rör dig stängs klaffarna. Står du, eller sitter du stilla i många timmar åt gången, blir transporten av blod från benen därför långsammare. Det ökar trycket i dina vener, vilket kan få vätska att pressas ut i vävnaderna och ge svullna ben. Med tiden kan inaktivitet försvaga och förstöra dina venklaffar.

När du rör dig klämmer benmusklerna däremot på dina vener, vilket får venklaffarna att öppna sig så att blodet kan pressas uppåt.

Tip: Tryck på punkterna för att läsa mer
Venepumpe

Vener

Transporterar syrefattigt blod tillbaka till hjärtat.

Aktiv benmuskel

Klämmer ihop de djupa venerna i benen och transporterar blodet vidare och tillbaka till hjärtat.

Artärer

Transporterar syresatt blod från hjärtat och ut i kroppen.

Inaktiv benmuskel

Venklaffarna fungerar inte, så blodet samlas i dina vener. Det kan pressa ut vätska i benet, som då svullnar.

Därför svullnar dina ben – bara ena benet

Blodpropp i benet

En blodpropp blockerar, som namnet antyder, genomströmningen av blod och det leder till svullnad. Det finns två typer av blodproppar som kan drabba dina ben. Båda är allvarliga.

Blodpropp i en ven: Den här typen är vanligast. Risken för en blodpropp i venerna ökar om du har varit inaktiv länge – t ex legat sjuk eller suttit på ett flygplan – precis som att kvinnor som tar p-piller också har en förhöjd risk. En blodpropp i benets vener kan vara livsfarlig eftersom den kan vandra upp i lungan och potentiellt bli dödlig. Sök läkare om du upplever något av följande symptom:

  • Svullnad, rodnad och värme i benet eller foten.
  • Dina vadmuskler känns fastare än normalt.
  • Dina blodådror på benet är extra tydliga och står ut.
  • Ditt ben känns tungt

Blodpropp i en pulsåder: En blodpropp i en pulsåder beror nästan alltid på åderförkalkning. Det är ett livshotande tillstånd, så ring 112 om du upplever att:

  • Ditt ben är kallt, blekt, gör ont och tappar känseln.

Källa: 1177 Vårdguiden

Infektion

Inflammation i huden kan få det drabbade benet att svullna upp. Ofta blir det samtidigt rött och ömt. I regel har inflammationen tagit sig in i huden genom ett sår, men det är inte alltid möjligt att lokalisera ingången. En inflammation i huden kan behandlas med antibiotika.

Så här blir du av med vätskan

Motionera

Regelbunden motion är en av de bästa saker du kan göra för att förebygga svullna ben. Du aktiverar nämligen vadmuskelpumpen och sätter därmed igång blodcirkulationen när du motionerar. Motion hjälper också till att förebygga både förhöjt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar och övervikt, vilket också gynnar venerna. Särskilt bra är motion där du aktivt använder dina ben, fötter och anklar, t ex löpning, cykling, badminton och promenader – eller vad sägs om att leta fram hopprepet?

Använd kompressionsstrumpor

Till både långa flygresor och om du har åderbråck kan kompressionsstrumpor kanske hjälpa dig. Kompressionsstrumpor används som behandling för att just förhindra vätskeansamling. Här läggs ett stramt bandage, vilket ökar blodgenomströmningen och sänker trycket i venerna. Det är den här behandlingen du kan testa att efterlikna med medicinska kompressionsstrumpor.

Variera din arbetsställning

Om du har ett arbete där du antingen sitter ner eller står upp under den mesta av tiden är det viktigt att försöka variera ställningen och aktivera din vadmuskelpump.

  • Står du upp mycket så se om du kan sitta lite, eller se till att gå omkring lite när du har möjlighet.
  • Sitter du mycket, så hämta ditt kaffe vid den kaffemaskin som är längst bort och använd ditt höj- och sänkbara bord och se till att vicka på fötterna under skrivbordet. När du sitter ner, så undvik att göra det med korsade ben.

5 bra vanor i vardagen som gynnar din kropp

Gör övningar för vadmuskelpumpen

Om dina svullna ben beror på åderbråck eller problem med vadmuskelpumpen kan du göra övningar som är utvecklade speciellt för att aktivera vadmuskelpumpen. För många är det dock lika effektivt att motionera mer och försöka stå och gå mer i vardagen.

Venepumpeøvelse
© iStock

Höftlyft

Ligg på rygg med böjda ben. Lyft rumpan från underlaget och sänk långsamt. Repetera 5-10 gånger.

Venepumpeøvelse
© iStock

Böj och sträck knäet – och fotleden

Ligg med böjda ben. Sträck upp ena benet i luften, och håll en bakom knäet. Böj och sträck knäet 10-15 gånger och böj och sträck fotleden 10-15 gånger. Repetera med det andra benet.

Prata med läkaren om vätskedrivande medicin

Är du mycket besvärad av svullna ben finns det vätskedrivande medicin. Ofta kommer läkaren dock se till om det finns saker i din livsstil som kan justeras, som kan ge samma effekt. Det skulle t ex kunna vara mer motion och mindre salt.

Ät mindre salt

Salt binder vätska i kroppen och en stor saltförbrukning kan få dina ben att svälla upp ytterligare, om du redan har tendens till det. För äldre människor med hjärtsvikt och för vissa kvinnor med vätska i benen i samband med menstruation kan det ge bra resultat att reducera mängden salt i maten. Du bör följa de officiella rekommendationerna kring saltintag. Du ska helst inte äta mer än 5-6 g om dagen, vilket de flesta överstiger eftersom det mesta av saltet vi äter gömmer sig i produkter som bröd, köttpålägg och snabbmat.

TIPS! Om du äter som de flesta av oss, behöver du ½ tsk mindre salt varje dag. Det kan du t ex uppnå genom att byta ut två mackor med ost och skinka mot havregryn eller yoghurt med frukt.

Hur mycket salt behöver du?

Upp med spirorna

Om du vill ha lindring här och nu kan du försöka att höja upp benen i luften. Ofta är det din kropps system mot tyngdkraften som sviktar när benen svullnar, så något så enkelt som att få tyngdkraften att arbeta med dig istället för mot dig kan faktiskt fungera.

TIPS! Lägg upp benen högt – t ex mot en trädstam, vägg eller dörr. Tyngdkraften kommer att leda bort vätska från benen.

Källa: Lars Bjerrum, professor i allmän medicin, Köpenhamns Universitet

Artikeln publicerades i I FORM nummer 10/2021