Kvinna på väg uppför trappor.
10 000 steg

Gör det till en vana att alltid ta trapporna – här gömmer det sig nämligen riktigt många steg!

© iStock

Gå 10 000 steg om dagen – så enkelt är det

Tycker du att 10 000 steg känns omöjligt, följ då I FORMs guide till hur du enkelt lyckas med det varje dag.

12 december 2017

Att du ska gå 10 000 steg om dagen är något du säkert har hört förut. Det motsvarar ca 8 km eller 1 timme och 40 minuters gång. 

Om du har ett jobb där du rör på dig mycket under dagen är det lätt att komma upp i de rekommenderade antalet stegen. Har du däremot ett stillasittande jobb och kör bil eller åker buss till jobbet, då krävs det lite mer planering för att lyckas gå alla 10 000 stegen.

Stegräknare verkar motiverande

Första steget är att skaffa dig en stegräknare eller ett aktivitetsarmband med stegräknar-funktion. Då får du hjälp att hålla koll på stegen så att du kan följa dina framsteg.

En av av de största fördelarna med stegräknarfunktionen är att den verkar mycket motiverande.

Undersökningar har visat att du går mer om du har på dig en stegräknare än om du inte har det. Även om du kanske inte tror det så väcker stegräknaren din inre tävlingsmänniska till livs, så att det plötsligt blir en sport att ta så många steg som möjligt.

Så enkelt är det att lyckas gå 10 000 steg

  • Se till att få in steg redan på morgonen. Gå till jobbet eller gå upp tidigt och gå en sväng i grannskapet, innan resten av familjen vaknar. 
  • Använd generellt gång som transportform, alternativt cykeln. Välj alltid en omväg.
  • Kör du bil så parkera konsekvent några gator bort och gå resten av vägen. Ställ även bilen längst bort från mataffärens ingång. 
  • Ta trapporna istället för hissen.
  • Ha ett par bra promenadskor stående under skrivbordet och gå en rask promenad på lunchrasten.
  • Föreslå att ni ska ha gående möten på jobbet. 
  • Res dig upp en gång i timmen om du sitter vid ett skrivbord. Hämta ett glas vatten, en kopp kaffe, en penna eller liknande. 
  • Bor du i ett hus med trappor så kan du ta en extra tur i trapporna när du ändå är igång. 
  • Erbjud dig att handla mat. Ta cykeln eller bär de tunga påsarna hela vägen – det är också bra motion. 
  • Ska du ringa din mamma eller en väninna så skippa soffan och gå istället en sväng medan du pratar. 
  • Gör det till en vana att gå en promenad efter kvällsmaten. Se om du kanske kan få med dig din partner, hund eller granne. 
  • Älskar du att se på TV, köp då en enkel stepmaskin att ställa hemma framför tv:n

10 000 steg kommer från Japan

De 10 000 stegen kommer ursprungligen från Japan, där stegräknare blev mycket populära inför OS i Tokyo 1964. En tillverkare av stegräknare använde då 10 000 steg som slogan, vilket snabbt bet sig fast och inte heller var någon dum idé.

Efteråt visade studier att 10 000 steg är en klok rekommendation, när du vill hålla dig frisk och pigg. Om du vill gå ner i vikt ska du gärna komma upp i närmare 16 000 steg.

Gång med olika intensitet

Om det passar dig, din vardag och din personlighet bäst att promenera dig till dina 10 000 stegen så går det fint att göra det. Men om det är möjligt så är det även bra att variera stegen, så du utöver vanlig gång även ser till att gå raskt och högintensivt uppför backar, så du får upp pulsen och blir andfådd.

Andra motionsformer kan också räknas in i de 10 000 stegen. Här kan du se hur många steg som en minuts träning motsvarar:

  • Yoga: 60 steg per minut
  • Cykling: 80 steg per minut
  • Simning: 140 steg per minut
  • Aerobics: 150 steg per minut
  • Styrketräning: 150 steg per minut
  • Fotboll och handboll: 170 steg per minut
  • Spinning: 190 steg per minut
  • Crosstrainer: 200 steg per minut

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar