Kvinna på cykel vs kvinna på soffa
Hälsa

Har du hittat balansen mellan cykeltid och sofftid? 

© iStock

TEST: Rör du dig tillräckligt?

Är du tillräckligt fysiskt aktiv för att hålla dig pigg och frisk? Gör testet och få svaret. Kanske ligger du precis i marginalen och kan med små justeringar få ut maximalt av din motion. Sätt igång!

21 juli 2020 av Karen Vedel

Din hälsa hänger i hög grad i hop med om du rör på dig tillräckligt. Du ska helst vara fysiskt aktiv en halvtimme om dagen

Två gånger i veckan ska pulsen upp, så att du har svårt att prata under tiden. Så låter rekommendattionerna från hälsomyndigheterna. 

Med det sagt så räknas all typ av rörelse, som sätter igång energiomsättningen. Det gör löprundan eller styrketräningen i gymmet förstår.  

Men det räknas också när du t ex cyklar till arbetet, städar ditt hem eller går en promenad med hunden. Bara du rör på dig varje dag.

Gör du det kan du glädja dig över att du förebygger en lång rad sjukdomar och stärker din hälsa. Det kan göra att du inte bara lever längre utan att du får ett bra liv också.


Gör testet och få en indikation på om du är tillräckligt aktiv – och vad du kan göra för att bli det om det inte är fallet.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar