Ingefära – den lindrande och antiinflammatoriska roten

Den lille roten med de stora fördelarna. Ingefära har en speciell smak, men den är värd att äta om du lider av ledsmärtor eller åksjuka.

Ingefärskapslar

MED ELLER UTAN SKAL? Om du köper ekologisk ingefära kan du lugnt äta skalet.

Ingefära

Vem är det bra för?

Lider du av ledsmärtor? Då kan det vara en bra idé att öka intaget av ingefära. Roten innehåller gingeroler som kan motverka den inflammation som uppstår vid bland annat artros. Även vid åksjuka har man kunnat se att ingefära har en lindrande effekt.
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Hur mycket ska jag äta?

I de flesta studier har man använt kapslar med torkad ingefära, oftast i storleksordningen 1–1,5 gram. Mer är dock inte nödvändigtvis bättre. Vissa forskare avråder från intag av mer än 3–4 gram ingefära per dag, medan andra sätter gränsen vid 10–15 gram.

Vilka matvaror och hur?

  • Väljer du att äta din ingefära färsk motsvarar 3–5 gram ungefär 1–1,5 gram torkad ingefära.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background