Ingefärskapslar
Med eller utan skal?

Om du köper ekologisk ingefära kan du lugnt äta skalet.

Ingefära – den lindrande och antiinflammatoriska roten

Den lille roten med de stora fördelarna. Ingefära har en speciell smak, men den är värd att äta om du lider av ledsmärtor eller åksjuka.

4 december 2019 av Martin Kreutzer, tränings- och näringsexpert

Ingefära

Vem är det bra för? 

Lider du av ledsmärtor? Då kan det vara en bra idé att öka intaget av ingefära. Roten innehåller gingeroler som kan motverka den inflammation som uppstår vid bland annat artros. Även vid åksjuka har man kunnat se att ingefära har en lindrande effekt. 

Hur mycket ska jag äta?

I de flesta studier har man använt kapslar med torkad ingefära, oftast i storleksordningen 1–1,5 gram. Mer är dock inte nödvändigtvis bättre. Vissa forskare avråder från intag av mer än 3–4 gram ingefära per dag, medan andra sätter gränsen vid 10–15 gram.

Vilka matvaror och hur? 

  • Väljer du att äta din ingefära färsk motsvarar 3–5 gram ungefär 1–1,5 gram torkad ingefära.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

På vilket sätt gör du störst insats för klimatet?


I FORM tipsar