Nötter
Får du i dig tillräckligt med järn?

annars kan du komplettera med exempelvis nötter.

Kvinnor har större behov av extra järn

Trött och utmattad? Kanske kan järnbrist vara en förklaring. Särskilt kvinnor tenderar att ha brist på järn, men det kan som tur är motverkas genom att äta en mer järnrik kost eller ta järntillskott.

4 december 2019 av Martin Kreutzer

Järn

Vem är det särskilt viktigt för? 

Undersökningar visar att många kvinnor riskerar järnbrist eftersom kvinnors kost ofta inte innehåller så mycket järn som männens, och dessutom är behovet större. Järntillskott är särskilt relevant under barnafödande ålder, särskilt om du blöder mycket när du har mens. Under graviditet och amning har du också extra stort behov. Om du har järnbrist märks det ofta i form av brist på energi eftersom mineralet är viktigt för att syret ska transporteras runt i kroppen.

Hur mycket bör jag ta?

Efter övergångsåldern rekommenderas 9 mg per dag medan du i barnafödande ålder bör inta 15 mg järn per dag. Gravida rekommenderas ett intag på hela 40–50 mg per dag. Du kan dock inte vräka i dig. Ett för stort järntillskott riskerar att göra dig förstoppad. Samtidigt hämmar järn upptaget av andra mineraler.

Vilka matvaror ger mig järn?

Lever är proppfullt med järn. Detsamma gäller nötkött.

  • I växtriket är torkade bönor, cashewnötter, mandlar och pistagenötter särskilt bra källor.
  • C-vitaminrika grönsaker gör att du tar upp mer järn från kosten, medan ämnen från rödvin och kaffe kan hämma upptaget.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar