Behöver du extra magnesium?

Har du krypningar eller kramper i benen om nätterna kan det bero på att du har brist på magnesium. Lär dig mer om vad magnesium har för betydelse för kroppen, och hur du får i dig magnesium via kosten.

Mandlar och frön

HAR DU BRIST PÅ MAGNESIUM? Magnesium finns särskilt i mandlar, frön och nötter.

Värt att veta om magnesium

Vem är magnesium bra för?

Över lag har det här mineralet många viktiga funktioner i din kropp. Det är dock sällsynt att man ser en brist på det i Sverige. Om du har kramp eller krypningar i benen på natten kan ett tillskott av magnesium dock vara relevant. Om du sportar mycket kan du också ha ett extra stort behov eftersom du förlorar en del magnesium när du svettas mycket.

Hur mycket bör jag ta?

Dags­behovet av magnesium är 280 mg. De flesta studier på kramper och oro i benen har gjorts med dagliga doser upp till 500 mg. Det finns ingen känd övre gräns för hur mycket magnesium som är för mycket. Om du inte har njurproblem måste du få i dig enorma mängder innan det är skadligt.

Vilka matvaror ger samma effekt?

  • Magnesium finns i nästan alla livsmedel, men frön, mandlar och nötter är särskilt bra.

  • Fullkornsprodukter som havregryn och rågbröd är också bra källor.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background