Mandlar och frön
Har du brist på magnesium?

Magnesium finns särskilt i mandlar, frön och nötter.

Behöver du extra magnesium?

Har du krypningar eller kramper i benen om nätterna kan det bero på att du har brist på magnesium. Lär dig mer om vad magnesium har för betydelse för kroppen, och hur du får i dig magnesium via kosten.

4 december 2019 av Martin Kreutzer

Värt att veta om magnesium

Vem är magnesium bra för? 

Över lag har det här mineralet många viktiga funktioner i din kropp. Det är dock sällsynt att man ser en brist på det i Sverige. Om du har kramp eller krypningar i benen på natten kan ett tillskott av magnesium dock vara relevant. Om du sportar mycket kan du också ha ett extra stort behov eftersom du förlorar en del magnesium när du svettas mycket. 

Hur mycket bör jag ta?

Dags­behovet av magnesium är 280 mg. De flesta studier på kramper och oro i benen har gjorts med dagliga doser upp till 500 mg. Det finns ingen känd övre gräns för hur mycket magnesium som är för mycket. Om du inte har njurproblem måste du få i dig enorma mängder innan det är skadligt.

Vilka matvaror ger samma effekt?

  • Magnesium finns i nästan alla livsmedel, men frön, mandlar och nötter är särskilt bra.
  • Fullkornsprodukter som havregryn och rågbröd är också bra källor.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar