Mejeriprodukter
Får du i dig tillräckligt med kalk?

Mejeriprodukter är rika på kalk

Kalk är skelettets bästa vän

Ditt skelett behöver kalk, och det är alltså inte bara barn som mår bra av att dricka mjölk. Läs mer om de gynnsamma fördelarna med kalk, och om du är en av dem som skulle må gott av ett extra kalktillskott.

4 december 2019 av Martin Kreutzer

Kalk – för vem och hur?

Vem är det viktigt för?

Alla behöver kalcium, men i övergångsåldern har du ett extra stort behov eftersom du förlorar mycket skelettmassa i den perioden. Är du gravid eller ammar behöver du också mer kalcium eftersom det annars kostar dig väldigt mycket skelettmassa för att uppfylla barnets behov.

Hur mycket bör jag ta? 

Kalciumbehovet är beroende av din ålder. Den officiella rekommendationen för vuxna är 800 milligram per dag. Kalcium utan D-vitamin är dock som att äta soppa utan sked eftersom vitaminet hjälper kalciumet tas upp i skelettet. Välj ett kalciumtillskott som också innehåller vitamin D. 

Vilka matvaror ger samma effekt?

  • Mejeriprodukter är en utmärkt källa till kalcium. Dricker du ett glas mjölk får du nästan 300 mg medan en enda skiva ost ger dig 125 mg.
  • Äter du inga mejeriprodukter kan du få kalcium från mörka grönsaker som grönkål och spenat samt frön, fullkorn och kärnor.

Bonusinfo! Det är lika mycket kalcium i lättmjölk som vanlig mjölk.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar