Så här får du tillräckligt med D-vitamin under vintermånaderna

Du kan få i dig D-vitamin genom kosten, så att du tankar upp på den viktiga vitaminen under vintermånaderna, när solen lyser med sin frånvaro. Annars är kosttillskott ett bra alternativ. Läs här hur du undviker D-vitaminbrist.

Lax på tallrik

D-VITAMINBRIST? Fet fisk, som till exempel lax, är en bra källa till D-vitamin

© iStock

Har du brist på D-vitamin?

Vem är det extra viktigt för?

Under vinterhalvåret får uppåt hälften av oss för lite D-vitamin så här är det bra med ett tillskott. Sommartid får de flesta tillräckligt från solen. Är du mörk i huden eller ärftligt disponerad för benskörhet kan du behöva ta ett tillskott under hela året.

LÄS OCKSÅ: Är det en bra idé att äta multivitaminer?

Hur mycket bör jag ta?

Under vintern kan du förebygga med 10 och 25 mikrogram dagligen. Misstänker du att du saknar D-vitamin är det en bra idé att mäta nivån hos läkaren så att du kan få behandling med rätt dos.

Vilka matvaror ger samma effekt?

  • Torskrom och fet fisk är utmärkta källor till D-vitamin.

  • Ägg och mejeriprodukter kan också bidra lite.

Hälsosam hela sommaren med I FORM

I FORMs viktigaste uppgift är att göra hälsa enkelt. I vårt digitala universum får du kunskap och verktyg som gör det lätt att leva sunt. Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Löpprogram med ljudguide
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny

Just nu har vi ett specialerbjudande, där du får tillgång till I FORM hela sommaren för endast 49 kr.

ERBJUDANDE: Få 3 månader för 49 kr.


Newsletter background