Lax på tallrik
D-vitaminbrist?

Fet fisk, som till exempel lax, är en bra källa till D-vitamin

Så här får du tillräckligt med D-vitamin under vintermånaderna

Du kan få i dig D-vitamin genom kosten, så att du tankar upp på den viktiga vitaminen under vintermånaderna, när solen lyser med sin frånvaro. Annars är kosttillskott ett bra alternativ. Läs här hur du undviker D-vitaminbrist.

4 december 2019 av Martin Kreutzer

Har du brist på D-vitamin?

Vem är det extra viktigt för?

Under vinterhalvåret får uppåt hälften av oss för lite D-vitamin så här är det bra med ett tillskott. Sommartid får de flesta tillräckligt från solen. Är du mörk i huden eller ärftligt disponerad för benskörhet kan du behöva ta ett tillskott under hela året.

Hur mycket bör jag ta? 

Under vintern kan du förebygga med 10 och 25 mikrogram dagligen. Misstänker du att du saknar D-vitamin är det en bra idé att mäta nivån hos läkaren så att du kan få behandling med rätt dos.

Vilka matvaror ger samma effekt?

  • Torskrom och fet fisk är utmärkta källor till D-vitamin.
  • Ägg och mejeriprodukter kan också bidra lite.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar