Ät körsbär – de är supernyttiga!

Blodröda, blanda och saftiga hänger körsbären i träden i trädgården och väntar bara på att du ska sätta tänderna i dem.

Goda, nyttiga körsbär i en skål

KÖRSBÄR Körsbärssäsongen är kort. Så njut av körsbären när du har chansen.

När körsbären hänger goda och saftiga på träden är det bara att frossa loss. Körsbär (särskilt de sura) har nämligen flera nyttiga egenskaper. Kolla bara här.

1: Körsbär är fulla av kalium

Körsbär (särskilt de sura) är rika på mineralet kalium, som sänker blodtrycket så att ditt hjärta inte behöver slå så hårt. Dessutom är körsbär spräckade med mikroskopiska färgämnen kallade antocyaniner, som sägs kunna förebygga hjärt- och kärlsjukdomar.

2: Körsbärs-juice lindrar (kanske) ömma muskler

Ömma leder och muskler efter träning är helt naturligt, men det är fortfarande skönt att lindra träningsvärken. Det kan juice från sura körsbär hjälpa dig med. Flera små studier visar att körsbärsjuice ger färre muskelsmärtor och mindre tapp i muskelstyrka efter träning.

3: Körsbär hjälper John Blund

Körsbär ökar kroppens produktion av dygnsrytmhormonet melatonin.

4: Körsbär innehåller C-vitamin

De röda, runda körsbären innehåller dubbelt så mycket C-vitamin som nektariner per gram. Våra kroppar använder bland annat C-vitamin till att läka sår, ta upp järn från kosten och bekämpa infektioner.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background