Visste du att skalen lossnar lättare när du ska skala räkorna, om du lägger en tsk socker i kokvattnet? 

Räkor

Räkor är jättebra för ditt blodtryck.

21 juni 2013 av I FORM

Superfood: räkor

De här läckra små rosa skaldjuren har så många goda egenskaper att de är oumbärliga i det sunda köket året runt. Men just nu är det högsäsong för färska räkor.

  • Zink finns det imponerande mycket av i räkor och det bidrar till att hålla huden frisk. 
  • Glukosamin är ett ämne som finns i skalet på skaldjur och som du kan få glädje av genom att koka soppa på skalen. Glukosamin motverkar ledvärk.  
  • Räkor innehåller kolesterol, men ökar inte ditt kolesterolvärde eftersom kroppen producerar mindre kolesterol när du äter det. 
  • Ryggskölden går utmärkt att äta och innehåller ämnet astaxanthin som är en kraftfull antioxidant.

Viktigaste effekten

Räkor har en inflammationshämmande effekt på kärlsystemet och motverkar därigenom att blodtrycket stiger. Det beror på räkornas höga innehåll av selen och omega-3-fettsyror. Genom att dämpa inflammationen förhindrar du bland annat att dina kärlväggar blir ojämna – ett tillstånd som ökar risken för förträngningar.

Bra för

Bygger upp efter träning 

Räkor bågnar av proteiner som bygger upp dina muskler efter träning. Omega-3-fettsyrorna i räkorna hjälper även musklerna att återhämta sig. 

Perfekt smalmat

De proteinrika räkorna mättar bra och håller förbränningen uppe. Samtidigt är de mycket kalorisnåla, vilket gör räkor till perfekt mat om du vill gå ner i vikt.

Förvaring

  • Förvara färska, levande räkor kallt, men se till att koka dem snart. De ska helst kokas levande så du kan vara säker på att de är helt färska.
  • Färska räkor, räkor på burk som har öppnats och tinade räkor håller sig max ett dygn i kylskåpet.
  • I frysen kan räkor hålla sig i upp till ett halvår. De förlorar dock lite vätska och det kan göra att de smakar mindre än de färska. 

Så äter du dem hälsosammast

Om du äter räkorna råa, uppvärmda eller snabbstekta betyder inte något ur hälsoperspektiv. Det viktigaste är att du äter en hyfsat stor mängd. Ett bra dagligt intag får du av 75-100 gram räkor.

Besläktade matvaror

Skaldjur som krabba och musslor har samma kvalitéer, men ännu fler av de nyttiga ämnena får du i dig om du väljer havskräfta eller kräfta. En paella med massor av läckerheter från havet är därför mums för ditt kärlsystem.

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar