Quinoa

Quinoa är hälsosamt för ditt hjärta

Få fler fibrer och mer protein.

Quinoas viktigaste effekt

De små, runda fröna har multiegenskaper för att bibehålla hjärtat friskt. Till skillnad från gryn som bulgur och brunt ris innehåller quinoa en del enkelomättat fett och omega- 3-fettsyror, som är bra för nivån av HDL-kolesterol i blodet. Fröerna är dessutom rika på vattenlösliga fibrer, som sänker mängden LDL-kolesterol i blodet.

Quinoas största trumfkort är dock att fröerna är extra rika på antioxidanterna quercetin och kaempherol, som vi annars måste trycka i oss massor av lök och bär för att få i oss. De två ämnena förhindrar att kolesterolet fäster på insidan av blodkärlen, vilket kan leda till åderförkalkning. Slutligen påverkar quinoa blodsockret mycket mindre än andra gryn. Orsaken är kombinationen av fibrer, fett och inte minst högkvalitativa proteiner.

https://hjerteforeningen.dk/2016/11/superfoods-super-egentlig/

Så äter du quinoa hälsosammast

Skölj 0,5-1 dl frön, koka dem, som du gör med ris. Då de är rika på kolhydrater är det, rent hjärtmässigt, förnuftigt att justera intaget genom att till exempel ha dem i sallader.

Besläktade matvaror

Quinoa bjuder på bättre hälsoeffekter än även de bästa fullkornen. Vildris spelar också lite i samma liga, likaså har hela korn-kärnor lite av samma kvalitéer.

Så påverkar quinoa ditt hjärta

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background