Spenat

De gröna spenatbladen är supernyttiga. Se hur du får ut mest av spenaten.

Spenatblad på vit bakgrund

SPENAT Gröna blad är bra för din blodcirkulation

Innehållet av antioxidanter i de gröna bladen är skyhögt. Antioxidanter är bland annat bra för dina kärl.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6211048/

Samtidigt har det man lagt större vikt vid spenatens innehåll av naturligt nitrat och nitrit. Ämnena har visat sig skydda kroppen mot kärlsjukdomar, särskilt genom att göra blodkärlen mer avslappnade och få ner blodtrycket.

Spenat är också både ytterst kalorifattig och blodsockervänlig och minskar av den anledningen risken för att du blir tjock om magen.

Så här äter du spenat mest hälsosamt

Enklaste sättet är att använda frusen spenat. Den konserveringsmetoden är så skonsam att i stort sett alla viktiga näringsämnen bevaras. Blanda gärna spenaten i pajer, matpannkakor eller annan mat, som på det viset kan drygas ut på ett supernyttigt sätt. Var frikostig med mängden, för hjärtats skull får ett huvudmål gärna innehålla minst 200 gram grönsaker. Pröva också en handfull spenat i din smoothie.

Besläktade matvaror

Mörkgröna grönsaker, som grönkål och broccoli, är också rika på antioxidanter. När det gäller naturligt nitrat och nitrit är det dock speciellt rödbetor som kan räknas in.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background