Vita bönor

Vita bönor boostar vartenda hjärtslag.

24 juni 2013 av I FORM

Viktigaste effekten

Vita bönor är en super-källa till kalium som har en central betydelse för vartenda hjärtslag. Får du för lite kalium i kosten, visar forskning att du löper en ökad risk för högre blodtryck och puls. Det finns många andra goda källor till kalium, men bönorna har flera kvalitéer som talar för att det är dem du ska välja.

Därtill hör bönornas långsamma kolhydrater, som sänker LDL-kolesterolet i blodet, och ett högt innehåll av lösliga fibrer, som också är bra för kolesterolhalterna.

Så äter du dem hälsosammast

Lägg bönorna i blöt över natten, häll av vattnet och koka dem. Sedan är de färdiga att ingå i sallader som ett gott, mättande tillbehör som ersätter kött, fullkorn och några av grönsakerna. En portion på
50-75 gram (torr vikt) bönor utgör ett fint bidrag till huvudmålet, samtidigt som det försvarar att du halverar måltidens köttinnehåll.

Besläktade matvaror

Bruna bönor och linser har många av de vita bönornas kvalitéer. Linser innehåller dock bara hälften så mycket kalium.

Så påverkar vita bönor ditt hjärta


Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar