Vita bönor

Vita bönor boostar vartenda hjärtslag.

Viktigaste effekten

Vita bönor är en super-källa till kalium som har en central betydelse för vartenda hjärtslag. Får du för lite kalium i kosten, visar forskning att du löper en ökad risk för högre blodtryck och puls. Det finns många andra goda källor till kalium, men bönorna har flera kvalitéer som talar för att det är dem du ska välja.

Därtill hör bönornas långsamma kolhydrater, som sänker LDL-kolesterolet i blodet, och ett högt innehåll av lösliga fibrer, som också är bra för kolesterolhalterna.

Så äter du dem hälsosammast

Lägg bönorna i blöt över natten, häll av vattnet och koka dem. Sedan är de färdiga att ingå i sallader som ett gott, mättande tillbehör som ersätter kött, fullkorn och några av grönsakerna. En portion på
50-75 gram (torr vikt) bönor utgör ett fint bidrag till huvudmålet, samtidigt som det försvarar att du halverar måltidens köttinnehåll.

LÄS OCKSÅ: Guide til 12 forskjellige typer bønner

Besläktade matvaror

Bruna bönor och linser har många av de vita bönornas kvalitéer. Linser innehåller dock bara hälften så mycket kalium.

Så påverkar vita bönor ditt hjärta

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background