Makrill

Fet fisk som makrill sänker innehåller av triglycerider i blodet. Se här vilka hälsoeffekter makrill har, hur du äter den bäst och hur mycket du ska äta.

Makrill

MAKRILL Ät massor av makrill om du vill minska risken för åderförkalkning.

© iStock

Fiskens viktigaste effekt

Fet fisk, som makrill, sänker mängden triglycerid i blodet och därmed risken för att kärlen fettar igen. Undersökningar visar att risken för att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar halveras, om du ofta har fet fisk på tallriken. En del forskare tror också, att fiskoljans förmåga att hämma inflammation i kroppen är orsaken till, att fisk har en främjande effekt på kärlsystemet.

Så äter du makrill bäst

Det enklaste sättet är som pålägg. En skiva bröd med massor av fet fisk till frukost täcker behovet. Du kan också fördela mängden över flera måltider. Det viktiga är, att du får i dig 300-400 gram fet fisk per vecka.
LÄS OCKSA: Allt du behöver veta om stenbitsrom

Mat som är nära släkt med makrillen

All fet fisk som t ex lax, sill, öring och hälleflundra simmar runt med samma nyttigheter i sig som makrillen. Välj gärna fisk som är vildfångad, eller som odlats ekologiskt. Titta gärna in på wwf.se där det finns en guide till miljövänliga fiskar, och arter man ska undvika.

Så påverkar makrill ditt hjärta

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background