Havregryn

De små grynen äter det skadliga kolesterolet.

21 juni 2013 av I FORM

Viktigaste effekten

Levern producerar cirka 80 procent av kolesterolet i kroppen. Genom att äta havregryn kan du påverka ditt kolesterolvärde i en sundare riktning.
Havregryn innehåller nämligen en del vattenlösliga kostfibrer av en speciell typ, så kallade betaglukaner. I tarmsystemet binder dessa en grupp ämnen, kallade gallsalter, som levern då "tvingas" att nyproducera.

För att producera nya gallsalter använder levern kolesterol från blodet. När du äter dina morgon-havregryn tvingar du alltså samtidigt kroppen att äta upp en stor portion av det skadliga LDL-kolesterolet. Till skillnad från de flesta andra spannmålsprodukter innehåller havregryn en del fett. Av det är 40 procent enkelomättat, hjärtvänligt, fett.

Så äter du dem hälsosammast

Ta 25-30 gram gryn och strö över filmjölken, eller koka lite gröt och blanda i den i din smoothie.

Besläktade matvaror

Förutom havre är det framför allt korn, som innehåller betaglukaner.

Så påverkar havregryn ditt hjärta

Nå ditt mål 2020

Kanske är du intresserad av ...

På vilket sätt gör du störst insats för klimatet?


I FORM tipsar