Havregryn

De små grynen äter det skadliga kolesterolet.

21 juni 2013 av I FORM

Viktigaste effekten

Levern producerar cirka 80 procent av kolesterolet i kroppen. Genom att äta havregryn kan du påverka ditt kolesterolvärde i en sundare riktning.
Havregryn innehåller nämligen en del vattenlösliga kostfibrer av en speciell typ, så kallade betaglukaner. I tarmsystemet binder dessa en grupp ämnen, kallade gallsalter, som levern då "tvingas" att nyproducera.

För att producera nya gallsalter använder levern kolesterol från blodet. När du äter dina morgon-havregryn tvingar du alltså samtidigt kroppen att äta upp en stor portion av det skadliga LDL-kolesterolet. Till skillnad från de flesta andra spannmålsprodukter innehåller havregryn en del fett. Av det är 40 procent enkelomättat, hjärtvänligt, fett.

Så äter du dem hälsosammast

Ta 25-30 gram gryn och strö över filmjölken, eller koka lite gröt och blanda i den i din smoothie.

Besläktade matvaror

Förutom havre är det framför allt korn, som innehåller betaglukaner.

Så påverkar havregryn ditt hjärta

Nå ditt mål 2019!

Kanske är du intresserad av ...

I FORM tipsar