Havregryn

De små grynen är rika på kostfibrer av en speciell typ som sänker både totalkolesterol och LDL-kolesterol (det dåliga kolesterolet).

Kostfibrer från havregryn har visat sig kunna sänka kolesterolvärdet

Viktigaste effekten

Levern producerar cirka 80 procent av kolesterolet i kroppen. Genom att äta havregryn kan du påverka ditt kolesterolvärde i en sundare riktning.
Havregryn innehåller nämligen en del vattenlösliga kostfibrer av en speciell typ, så kallade betaglukaner. I tarmsystemet binder dessa en grupp ämnen, kallade gallsalter, som levern då "tvingas" att nyproducera.

För att producera nya gallsalter använder levern kolesterol från blodet. När du äter dina morgon-havregryn tvingar du alltså samtidigt kroppen att äta upp en stor portion av det skadliga LDL-kolesterolet. Till skillnad från de flesta andra spannmålsprodukter innehåller havregryn en del fett. Av det är 40 procent enkelomättat, hjärtvänligt, fett.

https://www.lakemedelsvarlden.se/specialkost-sanker-kolesterol-lika-effektivt-som-statiner-3/

Så äter du dem hälsosammast

Ta 25-30 gram gryn och strö över filmjölken, eller koka lite gröt och blanda i den i din smoothie.

Besläktade matvaror

Förutom havre är det framför allt korn, som innehåller betaglukaner.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background