Avokado

Den här gröna vännen kan göra underverk för ditt kolesterol.

Viktigaste effekten

Den feta, gröna läckerbiten är fullproppad med enkelomättat fett. Undersökningar visar att mer enkelomättat fett i kosten sänker mängden triglycerid i blodet, även det skadliga LDLkolesterolet minskar markant. Därmed sänker du risken för att LDL-kolesterolet avlagras i blodkärlen och att du utvecklar kärlproblem.

Så äter du den hälsosammast

Det är enkelt och effektivt att äta avokadon rå, t ex en halv avokado som mellanmål på förmiddagen. Små bitar i salladen eller mosad till en läcker guacamole är också goda sätt att anrätta den. Var noga med att använda avokadon omedelbart efter att du skalat den. När avokadon utsätts för syre skiftar den inte bara färg, till trist grå, den förlorar också en hel del av sina nyttiga antioxidanter.

Besläktade matvaror

Oliver och olivolja, rapsolja, pekannötter, mandlar och cashewnötter.

Så påverkar avokado ditt hjärta

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background