Kostens 4 viktigaste näringsämnen – så här äter du hälsosamt varje dag

Fyra näringsämnen är egentligen allt din kropp behöver för att ge dig energi och hålla dig frisk. Vi går på djupet med de viktiga ämnena och berättar hur du tankar upp med de bästa källorna i rätt mängder och vid optimala tidpunkter

Kost med olika näringsämnen

PROTEIN, FETT, KOLHYDRATER OCH FIBRER Se hur mycket du ska äta varje dag av de 4 viktiga näringsämnena – och varför

© iStock

Har du svårt att veta vad du ska äta för att ge din kropp det den behöver så är du långtifrån ensam. Det behöver dock inte vara så svårt.

Du ska nämligen bara fokusera på att "bygga upp" din kropp genom att äta fyra viktiga näringsämnen varje dag:

  • Proteiner

  • Fett

  • Kolhydrater
  • Kostfibrer.

Byggstenarna, eller närmare bestämt näringsämnena, finns i många olika livsmedel.

Väljer du de nyttiga källorna får du samtidigt massor av vitaminer, mineraler och antioxidanter som boostar ditt immunförsvar och bidrar till att hålla dig frisk och kry.

Har du specifika utmaningar kan du alltid finjustera kosten genom att till exempel tillföra extra järn för att kompensera för en stor blodförlust eller äta mer fiskolja för att motverka en inflammation, men i övrigt är det ganska enkelt att äta nyttigt.

Få harmoni mellan näringsämnena protein, fett och kolhydrater

Först och främst behöver kroppen ha energi. Det får du oavsett om maten är rik på fett, protein eller kolhydrater eftersom alla tre så kallade makronäringsämnen innehåller kalorier.

Nästa fokuspunkt är att säkerställa en harmonisk balans mellan de tre ämnena eftersom de har olika funktioner. Proteiner använder kroppen bland annat för att bygga upp frisk muskelvävnad, kolhydrater är bränsle för muskler och hjärna, och fett ingår i varenda cell i din kropp och är absolut oumbärligt för dig.

Livsmedelsverket har satt upp riktlinjer för hur mycket du bör äta av de tre ämnena. I det sammanhanget är det inte avgörande att varje måltid har en optimal sammansättning, eftersom det i grunden handlar om att du har nått i mål när dagen är slut.

Att det ändå finns fördelar med att kombinera näringsämnena i en måltid, för att bland annat säkerställa god mättnad och ett stabilt blodsocker, är en annan sak.

Det är dock viktigt att verkligen betona att en vanlig sund kost inte kräver millimeterprecision.

Det är de breda penseldragen över en hel dags kost som avgör om du har ätit nyttigt eller inte.

Om det passar dig bäst att kombinera ett par supernyttiga måltider med några lite slarvigare, så är det (nästan) lika bra som om du äter perfekt komponerade måltider hela dagen.

Kommer du ihåg kostfibrer?

När du tagit hand om de tre makronäringsämnena är det viktigt att även få koll på övriga ämnen som har betydelse för din hälsa.

Bland dessa finns kostfibrer som tekniskt sett är en underkategori av kolhydrater, men som skiljer sig väsentligt från dessa eftersom de är växtrester som i princip inte kan brytas ner i magen.

Fibrerna är guld värda för din matsmältning och kan också gynna kolesterolvärdet, mättnad och mycket annat. De följer med fullkorn, frukt och grönsaker som därför är viktiga i din dagliga kost. Det är också viktigt att du får i dig de många vitaminer och mineraler som stärker ditt immunförsvar.

Lyckligtvis kan du enkelt få i dig dem med en nyttig och varierad kost med mycket frukt och grönsaker.

Skär ner på det onyttiga

Nyttig kost handlar i lika hög grad om det du väljer att INTE stoppa i munnen. Du kan göra en enorm hälsovinst genom att skära ner på allt det onyttiga du brukar äta. Du behöver inte sluta helt, men en kritisk kontroll av dina kostvanor är ett viktigt steg på väg mot en friskare kropp.

Ta till exempel köttpålägg. Cancerforskare har sedan länge fastslagit att det inte är bra att äta för mycket sådant, och den officiella rekommendationen är att minimera intaget.

Socker från godis, kakor och läsk och mättat fett från feta mejeriprodukter, kött och smör är andra saker som är bra att skära ner på.

Socker från godis, kakor och läsk samt mättat fett från kött, smör och feta mejeri produkter är andra saker som du bör dra ner på. Ett utmärkt sätt att hitta de bästa valen i en viss kategori av livsmedel är att använda nyckelhålsmärkningen. Använd den som guide och komplettera sedan med att ta en kritisk titt på dina sockervanor. Därefter är du på god väg mot en nyttigare kost.

Här kan du lära dig mer om de 4 viktiga näringsämnena och kolla hur mycket du bör äta varje dag.

Nu har det blivit lättare att leva sunt!

I FORMs viktigaste uppdrag är att göra hälsa lättillgängligt. Därför har vi skapat ett nytt träningsuniversum, där du får kunskapen och verktygen som motiverar dig att leva sunt, året runt.
Som prenumerant får du tillgång till både sajten och appen.
Läs mer om nya I FORM

  • Videoträningar mellan 10 och 30 min.
  • Tillgång till fler än 1000 nyttiga recept
  • Mejl med ny, nyttig meny nyttig meny
  • Spara ditt favoritinnehåll – och hitta det lätt igen

Just nu: Testa 30 dagar utan kostnad


Newsletter background